- Det må være en VW T-Roc. Det vigtigste er, at den er rummelig og ordentlig, siger Jacob Weinreich, da han bliver bedt om at svare på, hvilket bilmærke og hvilken model, der beskriver ham bedst.

Jacob Weinreich blev i forbindelse med en større reorganisering i september i Danmarks største mediehus, TV 2, forfremmet til kommunikations- og marketingdirektør, men det er ikke noget, han har råbt højt om.

- Jeg er selvfølgelig glad for den nye titel, men jeg har ikke set noget behov for at blæse det stort ud på LinkedIn og andre steder. Hvis vi skal blive i bil-termonologien, så ville jeg nok have gjort det, hvis jeg var en rød jaguar, siger Jacob Weinreich.

ÅRETS CMO KÅRES 24. JANUAR 2020, HVOR DANSK MARKEDSFØRING SAMTIDIG FEJRER LANCERINGEN AF ÅRETS THE M LIST.

Hvorfor beskriver en VW T-Roc dig bedst?

- Det er jo en folkevogn, og selvom den måske nok ser ydmyg ud, så leverer den varen, siger Jacob Weinreich, der atter fremhæver at ordentlighed og rummelighed er to nøgleord for ham. Og for hele den linje, han står for hos TV 2.

Samler danskerne

Det går eksempelvis igen i den bredspektrede ”Alt det vi deler”-kommunikation, som han er manden bag. Den er båret af blandt andet meget sete image-film, og den anden film i rækken, som udkom i år, er blevet set mere end 70 millioner gange på Facebook.

Derudover er den - ligesom den første film - blevet hædret med et hav af priser.

- Her er vi tilbage ved det rummelige. Hele formålet med taglinen ”Alt det vi deler” har været at samle danskerne på tværs af regioner, samfundslag og andre af de forskelle, der adskiller os i dagligdagen, siger Jacob Weinreich.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og netop flairet for at samle, bruger Jacob Weinreich også i sit daglige virke som øverste chef for TV 2 Marketing. Den består af seks enheder: TV 2 Design, TV 2 Promotion, TV 2 Medieplanlægning, TV 2 Branding, TV 2 Produktion og TV 2 Creative.

De seks afdelinger beskæftiger godt 80 medarbejdere. Derudover blev han i efteråret udpeget til ny leder for TV 2 Kommunikation, hvor han til dagligt har ansvaret for godt 20 medarbejdere på tværs af tre enheder: Corporate Communication, tekst & listings og PR.

- Det er også på dette område, min største udfordring i 2020 skal findes: At få skabt de positive resultater, der peger ned på bundlinjen i TV 2. Det er jeg sikker på, at en sammenlægning af TV 2’s marketing- og kommunikationsafdelinger vil bidrage med, siger Jacob Weinreich.

Han har også brugt de organisatoriske evner i opbygningen af et kreativt in-house bureau. Det betyder, at TV 2 i dag selv producerer alt in-house. Dog løses enkelte projekter i samarbejde med eksterne bureauer.

Og resultatet? TV 2 kører i dag 40 procent flere kampagner end for fire år siden med det samme antal hænder og budget. Sidste skud på stammen er etableringen af en medieenhed, der medfører, at mediehuset nu har et 100 procent full service-setup internt.

- Det betyder, at vi nu selv kan løse alt fra strategi til eksekvering, men også at vi har med et komplekst setup at gøre, og det kræver, at man er rummelig og ordentlig, hvis man skal lykkes, siger Jacob Weinreich.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

BLÅ BOG:

Navn: Jacob Weinreich

Alder: 45 år

Uddannelse: MBA, Business Administration & Management, CBS

Stilling: Kommunikations- og marketingdirektør, TV  2