Lars Christian Lund tøver kun et kort øjeblik, da han bliver bedt om at pege på, hvilket bilmærke det giver bedst mening at sammenligne ham med i rollen som CMO.

- Det kan kun blive en Tesla, da mærket ligesom 3Shape, mig og mit marketing-team er den frække udfordrer, der via ny teknologi og digitalisering vender op og ned på et marked, lyder det fra manden, der tidligere på året blev forfremmet til Senior Vice President, Business Development & Marketing, hos 3Shape, der udvikler og producerer digitale scannere og software til tandlægeklinikker i hele verden.

ÅRETS CMO KÅRES 24. JANUAR 2020, HVOR DANSK MARKEDSFØRING SAMTIDIG FEJRER LANCERINGEN AF ÅRETS THE M LIST.

I november 2019 blev Lars Christian Lund nomineret til Årets CMO 2020 efter godt seks år i 3Shape, der er en af blot to danske virksomheder etableret efter år 2000 med over 1.000 ansatte. Det kører dog væsentligt bedre for 3Shape end for Tesla, når man ser på evnen til at tjene penge, da 3Shape gang på gang lander markante, sorte tal på bundlinjen.

Godt 250 millioner kroner er landet på bundlinjen i de seneste tre regnskabsår. I den periode har Lars Christian Lund stået i spidsen for en ny brandstrategi for virksomheden, der har gjort 3Shape til det stærkeste brand på det globale marked for interorale scannere.

Det har tidligere været domineret af konkurrenter med langt større muskler – og marketing-budgetter – end den danske virksomhed.

- I dag er vores brand TRIOS det mest kendte i branchen. Der er sket en stigning i uhjulpet brandkendskab i målgruppen fra 35 procent i 2014 til 53 procent i 2018, siger Lars Christian Lund, der opererer i et spændingsfelt mellem B2B- og B2C-marketing.

- Det er jo som udgangspunkt B2B-marketing, men der kan ofte sættes lighedstegn mellem slutbrugeren og indkøberen – tandlægen – da markedet er domineret af små, selvstændige tandlæge-praksisser.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvad er det, du har gjort på marketing-fronten?

- Vi er i vid udstrækning gået fra følelsesbaseret marketing til evidensbaseret marketing, hvor vi måler, hvilke der virker ved årlige undersøgelser og derfor kender den præcise forskel på, hvordan forskellige typer af leads konverterer bedst, siger han.

Det har blandt andet medført, at 3shape har rykket sig markant i den digitale marketingsfære i perioden.

- Vi giver den fuld gas på det digitale område. I dag får vi både de fleste og de bedste leads via digitale kanaler, siger Lars Christian Lund.

Tidligere var især messer en stor satsning for 3shape – og det er det stadig med deltagelse i over 100 af slagsen om året – men det digitale fylder mere og mere.

Det kan blandt andet ses på Social Media-fronten, hvor virksomheden har skabt et community på over 9.000 tandlæger fra hele verden, som vokser støt via blandt andet influencer-samarbejder. Dertil kommer en total overhaling af virksomhedens website i år, der ”har øget konvertering fra besøg til lead markant”.

- Vi er vokset med over 40 procent på SoMe i år, og vi har – ikke mindst – formået at skabe langt større engagement end vores konkurrenter, slutter Lars Christian Lund, der i alt har 260 medarbejdere under sig, herunder 76 marketingmedarbejdere samt flere lokale marketingteams verden over

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

BLÅ BOG:

Navn: Lars Christian Lund

Alder: 46 år

Uddannelse: Cand.merc, CBS.

Stilling: Senior Vice President, Business Development & Marketing, 3Shape