Tobias Enné er ny kreativ direktør for Radius CPH og står dermed i spidsen for det kreative arbejde i kommunikationsbureauet.

Det foregår ikke i en stor, kreativ afdeling, hvor krøllede hjerner drysser tryllestøv ud over den kommercielle kommunikation.

- I min verden er den kreative afdeling død. Vi har et kreativt team, som arbejder på tværs af bureauet. Jeg tror på, at god kreativitet skabes i tværfaglige samarbejder, hvor folk gør brug af hinandens kompetencer for at opnå et fælles mål, siger Tobias Enné.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han mener, at det er en altmodisch opfattelse af verden at betragte ”kreative som en slags kunstnere” og kreativitet som ”Den Hellige Gral”.

- Jeg vil gerne være med til at aflive myten om de kreative genier i bureau-branchen, der afkoblet fra forretningen finder på guldkorn, som andre eksekverer på, siger han.

- Kreativitet er en metode, som kan trænes, og kreativiteten bliver bedst i samspil med andre fagligheder og perspektiver, fortsætter Tobias Enné, der kommer til Radius CPH fra et andet kommunikationsbureau, Primetime, hvor han var chef for bureauets digitale og kreative arbejde.

Før det arbejdede han for et tredje kommunikationsbureau, nemlig som rådgiver i Hill + Knowlton Strategies, så Tobias Enné har masser af erfaring fra kommunikationsbranchen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han har også vundet flere priser for sine kreative kampagner, heriblandt en Advertising Effectiveness Award for kampagnen ”Stop HPV - stop livmoderhalskræft" fra 2018, og at det netop er en effektivitetspris, han nævner, da Markedsføring taler med ham, hvilket hænger sammen med Tobias Ennés definition af god kreativitet:

- Gode kreative løsninger er ikke bare kreative – de skal også skabe en effekt på bundlinjen. De skal skabe værdi, siger han og fortsætter:

- I sin reneste form er god kreativitet ”blot” at løse opgaver på en elegant måde. Det sker på baggrund af menneskelige indsigter, som munder ud i den helt rigtige idé. Om denne så skal aktiveres i en reklame, et produkt, en PR-indsats eller noget helt fjerde, tager man først stilling til derefter.

Tobias Enné, der begyndte som ny kreativ direktør hos Radius CPH 1. august, står i fritiden sammen med sin bror og en fælles ven bag podcasten ”Programmet om Ingenting”. Det fortsætter han med efter ansættelsen hos Radius CPH.

Han er desuden tilknyttet Copenhagen Business School og KEA - Københavns Erhvervsakademi - som ekstern forelæser.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.