Jimmy Schougaard, der siden 2012 haft internationale topposter i en af verdens største reklamebureaukæder, WPP-ejede Ogilvy, har skiftet job.

Han har forladt stillingen som global chef for kompetenceområdet Customer Engagement & Commerce hos Ogilvy til fordel for et job som President, EMEA, for IPG Mediabrands-bureauet Reprise Digital.

- Jeg skal ikke lægge skjul på, at det ikke var nogen nem beslutning at sige farvel til Ogilvy og WPP, hvor jeg har arbejdet de seneste knap 17 år. Jeg har virkelig haft en god tid i Ogilvy og i hele WPP-gruppen, hvor jeg har fået masser af udfordringer gennem tiderne, siger Jimmy Schougaard.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Svært fra Danmark

De seneste år ”har det dog været sværere for ham at udøve den indflydelse på de helt store beslutninger i Ogilvy og WPP," han gerne ville. 

- Jeg vendte hjem til Danmark med familien for godt tre år siden, og da resten af ledelsen er placeret i New York, har rollen været svær, siger Jimmy Schougaard.

- Derfor har jeg skulle gøre om med mig selv, om jeg, eller vi, skulle rykke tilbage til New York, om jeg skulle have et mere afslappet forhold til min karriere, eller om jeg skulle finde nogle mere ”frugtbare” rammer for min fremtidig karriere. Det blev det sidste, siger Jimmy Schougaard.

Han holder i den nye stilling fast i sin danske bopæl, men den kommer han ikke til at se meget til i den nærmeste tid, hvor Jimmy Schougaard besøger de godt 20 Reprise Digital-afdelinger i EMEA-regionen. 

- Derefter kommer jeg til veksle mellem Danmark, London og de enkelte Reprise Digital-kontorer, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fra reklamebureau til mediebureau

Jimmy Schougaard kalder sit jobskifte, der samtidig er et skifte fra reklamebureau- til mediebureausiden, ”meget nærliggende og tiltrækkende”.

- Mit ansvars- og fokusområde i Ogilvy har været digital og målrettet, altså datadrevet og adresserbar, consumer centric-markedsføring på tværs af alle kanaler og i hele brandets marketingsystem, siger Jimmy Schougaard og fortsætter:

- De sidste to år har jeg defineret Ogilvys strategi og tilgang til ”personalization at scale”, og i det arbejde har jeg snuset mere til især betalte medier. Jeg er i stigende grad blevet en advokat for at kreativitet, medie, data og teknologi skal integreres meget mere. Og det kommer jeg til at stå for i min nye rolle, siger Jimmy Schougaard.

En anden væsentlig årsag til, at det var ”mindre” svært at tage springet fra Ogilvy og WPP til Reprise og IPG Mediebrands efter næsten 17 år, er de personer, Jimmy Schougaard kommer til at arbejde tæt sammen med i det nye job.

- Dimitri Maex, der blev ny, global CEO for Reprise Digital i oktober 2019, kontaktede mig og tilbød mig jobbet som EMEA-chef. Vi har arbejdet tæt sammen i mange år i Ogilvy-regi, og han er en leder, jeg har stor tillid til. Og jeg tror det også går den anden vej, siger Jimmy Schougaard.

Han peger desuden på, at Dimitri Maex allerede ”har trukket andre tidligere Ogilvy-kollegaer med sig, som jeg har stor respekt for”. Endelig er Darly Lee, som er Global CEO for IPG Mediabrands, også en af Jimmy Schougaards tidligere Ogilvy-kolleger. 

Jimmy Schougaard begyndte i sit nye job som President, EMEA, for Reprise Digital 1. februar 2020.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

BLÅ BOG

  • Navn: Jimmy Schougaard 
  • Alder: 50 år 
  • Job: President, EMEA, Reprise Digital.
  • Uddannelse: Master, Business Administration & Management, CBS.  
  • Tidligere job: Global Head of Customer Engagement, Commerce & Data, Ogilvy Worldwide. Chief Strategy Officer (CSO) for Customer Engagement & CRM, Ogilvy.