Som et lettere ironisk apropos startede lyd-teknologien med at svigte, da Phil Rowley, Group Innovation Director hos PHD, som den første keynote gik på scenen ved M list/Årets CMO-konferencen på Hotel Marriott i København.

En tekniker fik dog hurtigt styr på lyden, og en ualmindeligt hurtigsnakkende Phil Rowley startede sit indlæg om sammensmeltningenen mellem menneske og maskine med at hive deltagerne tilbage til stenalderen. Til den tid, hvor vores forfædre – som han sagde – lærte at mestre værktøjer og dermed forandrede verden.

Og ifølge Phil Rowley er virksomheder og brands nødt til at være en del af nutidens svimlende hastige udvikling af ny teknologi, fordi deres relationer til kunderne hænger sammen med netop teknologien:

Moralsk innovation

- Det er en cirkulær bevægelse: Teknologiske ændringer betyder adfærdsændringer hos forbrugerne - og adfærdsændringer hos forbrugerne er det, der får brands til igen at ændre den måde, hvorpå de interagerer med forbrugerne.

- I dag øges mængden af data i verden med svimlende hast: Fem exabytes hver anden dag. Vi bruger bare ikke de 99,5% af disse data endnu. Men med kunstig intelligens og machine learning er vi på vej til bedre at kunne udnytte disse data.

- Men som virksomhed skal man passe på ikke at falde i den grøft, der hedder "udvikling fordi vi kan", og så skal man for alt i verden huske, at humanisme er den bedste algoritme i verden.

- Man kan roligt omfavne de nye teknologier, men vi står også i et vadested, hvor det er vigtigt, at al den teknologiske innovation følges til dørs af en ny moralsk innovation, sluttede Phil Rowley.

Og hos dagens anden keynote, Lara Gavina, Chief Strategist hos svenske North Kingdom, var også mennesket i fokus. Men på en lidt anden måde.

Man skal turde fejle

Lara Gavinas udgangspunkt var som Phil Rowleys en teknologisk udvikling, der ikke kan stoppes, men hendes indspark til deltagerne handlede i høj grad om, hvordan man skaber en innovativ kultur i en virksomhed.

Med udgangspunkt i - og et kig på - North Kingdoms egne  kreative processer.

- Det er vigtigt, at man skaber processer, der giver plads til ”fuzzy goals”. Hvis man holder sig til lineær udvikling og målet er en hurtigere hest, så får man en hurtigere hest, sagde Lara Gavina og tilføjede:

- Hvis man derimod skaber plads til snoninger, fejl og omveje, øger man i langt højere grad muligheden for, at ønsket om en hurtigere hest bliver til en bil.

Det handler om at skabe en balance mellem ”oppressive control” og ”destructive chaos”, lød det.

- Hos os ser vi den kreative proces som filmheltens rejse: Lige som man tænker, at nu dør han, så udvikler historien sig, og han klarer den. Man kommer videre. Og så er iteration og modet til at turde fejle essentiel: Planlæg, design, byg, test og gøre det hele om og om igen.

Mod og evig stræben

"Fantasi er den stærkeste drivkraft i universet. Ikke teknologi"

Sådan lød det fra dagens tredje keynote, Stefan Olander, stifter af virksomheden Brandnew og tidligere Vice President for digital innovation hos mega-brandet Nike.

Her var han bl.a. med til at udvikle Nike Fuelband, der meget godt illustrerer pointen.

Udviklingen af dette produkt sammen med Apple - det byggede på Apple Watch – udsprang ikke af tech-fascination, men derimod af to indsigter:

Den første var, at 75 pct. gerne vil lytte til musik, når de løbetræner, og den anden indsigt var, at løberne efterspurgte data om, hvor langt, hurtigt etc. de løb.

- Det fandtes ikke, så vi måtte opfinde det, fortæller Stefan Olander om Nike Fuelband-samarbejdet med Apple, der bl.a. blev belønnet med en Titaninum-løve ved Cannes Lions i 2012.

- Det kræver mod og en evig stræben efter at skabe bedre produkter og services, uden at teknologien, men derimod det at opfylde et reelt behov, bliver omdrejningspunktet, sluttede han.