IUM var med til at vinde årets Rambuk Grand Prix for Carlsberg Ny Dawn-casen - sammen med Yellow, CommunityContent, Staerbo Communication og Thinkhouse.

Vi har bedt Heine Jørgensen, CEO hos IUM, sætte ord på året, der gik – og året, der kommer:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Årets kampagne var …

- Det var Carlsberg ”Ny Dawn”, som vandt Rambuk Grand Prix i år. Én ting er, at vi selv er mediebureau for Carlsberg, men jeg hæfter mig særligt ved, at denne kampagnes succes havde basis i produktinnovation lang tid i forvejen, som imødekommer de kulturelle forbrugerstrømninger om at nedbringe brugen af plastik.

- Produktets innovative kvaliteter, og samarbejdet mellem de involverede bureauer og Carlsberg marketing skabte en outstanding kampagne. Efterfølgende ser vi, at fokus på plast i dagligvarehandlen har fået et markant stærkere fokus, så kampagnen ramte tidsånden. 

Årets jobskifte var …

- Der var mange, men ingen som var overraskende.

Årets overraskelse var …

- Der er opstået et behov for at offentliggøre, at man føler sig krænket. Der er kommet en polarisering og hårdhed i den offentlige og private debat på sociale medier, og igennem 2019 er rummelighed og forståelse blevet en knap ressource.

- Jeg bliver stadig overrasket over, hvor lidt der skal til, før (hård) meningsudveksling skalerer på især sociale medier. Den kulturelle udvikling kommer til at betyde noget for annoncørerne de kommende år, og vi ser en større skepsis til nyheder på bl.a. sociale medier.

Hvilke marketing-kanaler vil vokse mest i 2020? 

- Jeg tror, vi ser opdrift for de marketingkanaler, der leverer en tydelig kontekst, som brands kan relatere sig til. Kontekst har en målbar effekt på opfattelsen af et brands’ markedsføring, og kontekst skærper annoncørens mulighed for at være relevant og målrettet.

- Det kan mange marketingkanaler tilbyde i dag, hvor annoncører bevæger sig fra indkøb af målgrupper, mod indkøb af en forbindelse til en relevant kontekst. Jeg spår, vi ser den strømning i 2020, som alternativ til traditionel targeting, der bliver udfordret. Det vil også medføre en ny dimension omkring kvalitet af eksponeringen i det enkelte medie.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvilken bureautype vil vokse mest i 2020?

- Vækst i forhold til hvad, kan man spørge? Indtjening, omsætning, medarbejdere eller? Jeg tror, flere bureautyper har potentiale for vækst, så derfor en refleksion i stedet. En væsentlig forudsætning for, at et bureau kan skabe værdi, er at tænke mennesker før teknologi.

- I en Adtech og Martech verden kan meget lade sig gøre – men i virkeligheden afhænger det af de mennesker og det team, der er involveret. Deri ligger en erkendelse af, at udgangspunkt, forståelse og fokus er forskelligt, fordi det er menneskeligt. De bureauer, som bedst forstår dette, vil skabe resultater, som tiltrækker ny forretning.