Bureauet Marvelous var med til at vinde årets Rambuk Grand Prix for Carlsberg Ny Dawn-casen - sammen med IUM, Yellow, CommunityContent, Staerbo Communication og Thinkhouse.

Vi har bedt Christian Strand, Marvelous’ Nordic Managing Director, sætte ord på året, der gik – og året, der kommer: 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Årets kampagne var …

- Jeg hælder til at sige Carlsbergs Ny Dawn, som vi jo selv har været involveret i, og som løb med bl.a. Grand Prix'en til Rambuk 2019. Men hvis jeg skal kigge ud over egen skude, så har jeg været svært begejstret for McDonald Danmarks CS:GO Fans GL HF kampagne. Den rummede fantastiske indsigter og enkle, men utroligt stærke eksekveringer. Og det er en platform, der kan leve videre i lang tid.   

Årets jobskifte var …

- Her på falderebet til det nye år er Magnus Olins skifte til Danske Bank det, der står skarpest i erindringen. Det bliver spændende at se, hvad det kommer til at betyde for banken. Og i samme boldgade vil jeg også nævne Michael Gamsts hop fra Telenor til Nykredit. Det ligner næsten en tendens til, at telebranchen overtager banksektoren 

Årets overraskelse var …

- Klart Accentures køb af Hjaltelin … eller lad mig vende det om … Hjaltelins salg til Accenture. Det var ét af de sidste større independent bureauers overgivelse til de globale netværk. Men det er s'gu godt gået.  

Hvilke marketing-kanaler vil vokse mest i 2020? 

- Jeg tror ikke, vi har set toppen af social medias indtog som marketing-kanal endnu. Platformene bliver mere og mere effektfulde og i takt med, at de samtidig ryddes op i, bliver de i min optik mere og mere attraktive. Derudover bliver købet af den rigtige 3. partsdata til at kvalificere egne digitale annoncer også en kampplads. Vi er ikke i nærheden af, hvad der sker i USA, men det rammer for alvor Danmark i 2020. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvilken bureautype vil vokse mest i 2020?

- Det virker som om, PR-bureauerne har god vind i sejlene og i øjeblikket arbejder sig ind i værdikæderne på samme måde, som vi har andre har gjort i en årrække. Så hvis jeg var tvunget til at placere mine penge ét sted, ville det være hos dem. Når det er sagt, så tror jeg ikke på, at én type bureauer kommer til at vinde det hele. Tværtimod virker det som om, langt de fleste kunder er blevet rigtig dygtige til at jonglere flere bureaupartnere på samme tid.