En bureaukonkurrence udskrevet af den amerikanske medlemsorganisation AARP i starten af 2013 er den indirekte årsag til, at reklame-ikonet Stan Rapp og danske Vertics CEO Sebastian Jespersen i det nye år udgiver en bog sammen.

Blandt de bureauer, der bød på AARP-opgaven var, ud over Vertic, også det store, amerikanske bureau Engauge, hvis bestyrelsesformand hed Stan Rapp - en af de få tilbageværende Mad Men. Og selv om Stan Rapp i dag er over 80 år, fejler konkurrence-genet ikke noget, så han ringede til Sebastian Jespersen da AARP-pitchen var afgjort og meddelte, at han ikke brød sig om at tabe.

Men når det skete, ville han gerne møde vinderen.

- Stan Rapp ringede, efter at konkurrencen var afgjort, og ville gerne møde mig. Der var rigtig god kemi med det samme, et møde blev til flere, og på et tidspunkt kom vi til at tale om, hvad der ville blive det næste store inden for marketing.

- Stan Rapp kaldes populært for ”Direct Marketings far”, men i de senere år har han været meget optaget af bevægelsen fra ”massekommunikation” over ”engagement” til et nyt paradigmeskift, og i løbet af vores møder opstod ideen om at skrive en bog om netop dét, fortæller Sebastian Jespersen.

Inspireret af kvantefysik

Bogen, som udkommer i starten af det nye år, har arbejdstitlen ”Profit from the next big thing - ENTANGLED MARKETING”, og forfatterne bekriver bl.a. hvordan de ved et tilfælde blev inspireret af en artikel fra kvantefysikkens verden.

Stan Rapp havde således læst en artikel omkring kvantefysikkens forunderlige verden. Artiklen beskrev, hvordan to partikler kan opnå et stadie af at være uadskilleligt forbundne - ”entangled” - og Stan Rapp og Sebastian Jespersen diskuterede muligheden for at bruge begrebet ”entanglement” som en metafor for den underfundige interaktion mellem en kunde og et brand.

Og om hvordan teknologi i dag kan bruges til at skabe helt nye former for relationer mellem brandet og forbrugeren.- I det digitale univers forsøger brands og marketingfolk jo konstant at skabe nye innovative og engagerende oplevelser.

Men skaber de relationer, og endnu vigtigere: varige relationer? Og i givet fald hvordan skaber virksomhederne så tætte og så vedvarende bånd mellem forbrugeren og brandet, at de to enheder i princippet bliver til én?, siger Sebastian Jespersen om tankerne bag bogen.

Stan Rapp har tidligere skrevet og udgivet syv bøger om marketing, men det er Sebastian Jespersens debut som forfatter.

Hvordan har du det med at udgive en bog sammen med en reklame-legende som Stan Rapp?

- Stan siger selv, at dette bliver hans sidste bog, og det giver vel sig næsten selv, at jeg er meget stolt over, at han vælger at skrive den sammen med mig. Og stolt over at vi som dansk bureau på denne måde kan blive foreviget sammen med en af legenderne inden for reklameindustrien.Den kommende bog rummer blandt meget andet interviews og point of views fra virksomheder som Coca-Cola, Microsoft, GE og SAP.  

I næste nummer af bladet Markedsføring byder vi desuden på et interview med Stan Rapp og Sebastian Jespersen, og vil du møde d’herrer live, kan du også det: de er begge på scenen ved arrangementet Digital Copenhagen den 6. november.