Carlsbergs Morten Boye, der tidligere i år var blandt de fem nominerede til Årets CMO og som var blandt statuette-modtagerne, da Carlsberg blev hædret ved Årets Rambuk, bliver nu VP, AFB in Group Commercial, hvor han skal referere til João Abecasis, der er CCO i Carlsberg Group.

- Alcohol Free Brews (AFB, red.) er sammen med Core Beer og Craft & Speciality de tre globale fokus-kategorier i Carlsbergs Sail ’22-strategi. AFB er den hastigst voksende sub-kategori i øl-kategorien og den vokser i de fleste markeder med to cifrede vækstrater, og vi skal have minimum vores fair share af denne vækst, siger Morten Boye, der fortsætter: 

- I flere markeder står AFB i dag for to til tre procent af det totale ølmarked, mens i de markeder hvor kategorien er mest udviklet ligger denne andel på 10-12 procent, så det er det potentiale, vi kigger ind i.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Morten Boye kom til Carlsberg i 2013, hvor han blev Marketing VP for det danske team. I august i år rykkede han til Group Commercial, hvor han stod i spidsen for Global Commercial Capabilities for Growth initiative. Nu skal han så sikre Carlsberg succes på den alkoholfri bane.

- Med de høje vækstrater er kategorien naturligvis interessant for de fleste spillere i branchen, men Carlsberg står rigtigt godt positioneret til at tage minimum vores andel af væksten, siger Morten Boye. 

Han henviser til, at Carlsberg har stærke lokale og internationale mærker, der ”kan bære AFB-varianter i porteføljen.” Derudover påpeger Morten Boye, at Carlsberg har en ”unik viden om brygmetoder og ingredienser”, hvilket betyder, at man er ”i stand til at brygge alkoholfrie øl, der er meget bedre end for få år siden - og som også bliver foretrukket af forbrugerne i forhold til konkurrent-produkter.” 

Morten Boye mener videre, at de alkoholfrie øl er en interessant kategori i netop disse år. Det handler om, at det er forbrugertendenser, der kredser om alkohol-moderation og ønsket om en aktiv livsstil. 

- Samtidig ved vi at alkoholfri øl fremhæver smagen i meget mad på en anden og bedre måde end mange andre alkoholfri drikke. Opgaven bliver dermed at forme og drive hele kategorien hos forbrugerne samtidig med, at vi sikrer, at vi med vores brands vinder i markedet, siger Morten Boye.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.