- Der har i det senest års tid været en del organisationsændringer og afskedigelser, så det har været en meget turbulent tid.

Sådan lyder det fra Anthony Lim, der fratrådte stillingen som CMO hos Aller Media ved udgangen af januar, da Markedsføring kontakter ham et par dage senere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er jo ingen hemmelighed, at resultatet for Aller Media Danmark sidste år var meget utilfredsstillende. Så det betyder formentlig, at man nu vil sadle om, siger Anthony Lim, der fratræder stillingen efter blot et år.

Hvordan har du det med at være blevet sagt op?

- Jeg har det sådan set rigtig fint. Som nævnt har det været en meget turbulent tid. Jeg havde i min egen afdeling tre organisationsændringer og to runder med afskedigelser. Det er opslidende på så kort en bane og var ikke i så overvældende grad en del af det, jeg joinede Aller for.

Trykkede på pauseknappen

Anthony Lim rykkede ind hos Aller Media i januar 2019 med primært tre opgaver foran sig i den 147 år gamle virksomhed:

- Jeg skulle gøre Aller til et Masterbrand, bringe purpose ind i brandet og være med til at digitalisere forretningen, fortæller han.

Men mens nogle af projekterne var kommet ganske langt, så skete der på andre fronter ikke rigtig noget:

- På det første var vi nærmest klar til at eksekvere, men økonomien gjorde, at der blev trykket på pauseknappen – og det var ikke bare hos mig, det var også andre projekter, siger Anthony Lim og tilføjer:

- Så på mange måder gav det måske ikke rigtig mening længere, at jeg var der. De tre opgaver, jeg var hentet ind til at løse, blev ikke til så meget.

Hvad tænker du om det?

- Det er der vel ikke så meget at sige til. Jeg havde ikke været der så længe, da der skulle sættes ting på hold, og sådan er det. Og nu ser det så ud til, at man ønsker at lægge et andet fokus.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kommercielt ledelsesteam beskåret

Afskedigelsen af Anthony Lim kom samtidig med, at yderligere to fra det kommercielle ledelsesteam blev sagt op: Salgsdirektør Jesper Lylloff og salgsdirektør i Aller Media Business, Ann Forup Helmich.

Ugen forinden var Aller Medias adm. direktør, Lars Sander Matjeka, også blevet afskediget.

Den udmelding kom samtidig med, at koncernen offentliggjorde et årsresultat på minus 58 millioner kroner – et heftigt fald sammenlignet med året før, hvos man landede i et plus på omkring seks millioner.

Desuden var manden, der oprindelig ansatte Anthony Lim, og som var chef for både ham og de to andre afskedigede fra det kommercielle ledelsesteam, Christoph Nørgaard, også fratrådt. 

Det skete i november 2019, hvor han blev headhuntet til en stilling som adm. direktør for Altinget.dk, der står bag bl.a. Mandag Morgen.

- Begge mine to tidligere chefer, Christoph Nørgaard og Lars Matjeka, er også ude nu. Og det var jo den tidligere direktion, der søsatte ideerne om Aller som masterbrand, siger Anthony Lim.

Sober proces

Hvordan har dit eget netværk reageret på nyheden?

- Det kan jo lyde lidt voldsomt, når der er tre ledere, som fratræder fra den samme kommercielle afdeling, men de personer, som jeg er nærmest, er nok ikke så overraskede. Og som tingene havde udviklet sig, havde jeg nok også set det komme: Der blev ikke rykket så meget på, det jeg blev hentet ind for at løse. 

Kan du tage noget positivt med dig, synes du?

- Ja, helt bestemt. Jeg er glad for, at det tilbageværende marketingteam har givet mig en god feedback på mig som leder. Især når man tænker på, at det seneste år har budt på mange organisationsændringer, afskedigelser og budgetbesparelser, siger Anthony Lim og tilføjer:

- Det viser, at jeg som leder har stået fast på mine værdier, som bl.a. er tillid og ærlighed, og det tager jeg med mig fra Aller. Så i en tid med hård turbulens, så har jeg haft min personlighed med mig hele vejen.

Også processen omkring afskedigelsen var ifølge Anthony Lim uden drama: 

- Jeg blev kaldt ind på kontoret om morgenen. Det hele foregik både sobert og ordentligt. Der er ingen dårlige følelser på den konto, siger han. 

Vinterferie og kaffemøder

Og hvad skal der så ske nu?

- Altså, selv om det ikke kom som et chok i sidste uge, så skal indtrykkene stadig fordøjes, men jeg er heller ikke en person som sidder stille – bare spørg mine medarbejdere. Så jeg har godt gang i kaffemøder osv. Hvad det så bliver til må tiden vise, siger Anthony Lim og tilføjer:

- Nu er det heldigvis også snart vinterferie, så jeg prøver at nyde, at jeg har tid.

Hvilke tanker har du om, hvad du gerne vil?

- Jeg har ikke låst mig fast på bestemte stillinger eller brancher. Lige nu er jeg meget åben og forsøger at få så mange input som muligt, siger Antony Lim.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han brænder for marketingverdenen, men ”især den del, hvor man får mulighed for at bygge noget yderligere på brandet, som i Call me-tiden”:

- Om det er den ene eller den anden branche er ikke umiddelbart afgørende, det vigtigste for mig er, at opgaven er interessant. At den giver mulighed for at give noget tilbage til samfundet. Det tror jeg skaber kultur og engagement på en arbejdsplads. 

Markedsføring har kontaktet Aller Media for at høre, om der skal ansættes en ny CMO, om purpose-strategien er droppet - og om man forventer yderligere organisationsændringer i 2020, men mediehuset er ikke vendt tilbage endnu.