Danmarks nationalarena skal være ”always on” og F. C. København skal kunne tilbyde sine partnere ”verdens fedeste sponsorprodukt”.

Sådan lyder det fra Lars Bo Jeppesen, der fredag 1. maj havde første arbejdsdag som direktør i Parken Sport & Entertainment.

– Jeg vil gerne transformere Telia Parken fra at være et sted, hvor lysene groft sagt tændes hver 14. dag, til at være et multikulturelt oplevelsesrum, der er always on og til glæde for så mange som muligt, siger Lars Bo Jeppesen, der med sit jobskifte har lavet et sporskifte af de helt store.

20. februar kom det frem, at Lars Bo Jeppesen havde sagt sit job som CEO for Norden, Benelux og Central- og Østeuropa hos Dentsu Aegis Network op.

Fremover får han sin gang i Telia Parken på Østerbro i København, hvor han i Parken Sport & Entertainment kommer til at indgå i en direktion, hvor Jan Harrit er direktør for Lalandia, FCK-manager Ståle Solbakken har ansvaret for det sportslige, og hvor han selv bliver direktør for alt det kommercielle, der knytter sig til fodboldforretningen, for Telia Parken og selskabets ejendomme.

Derudover bliver han bestyrelsesformand for e-sport-selskabet North og indtræder i bestyrelsen for Superligaen A/S. Han vil fremover referere til Parken Sport & Entertainments bestyrelsesformand, Bo Rygaard. 

Flere oplevelser 

Parken Sport & Entertainment er langt fra at være blandt landets største selskaber, men er på grund af linket til F. C. København til gengæld blandt de mest eksponerede.

Dermed træder Lars Bo Jeppesen ind i en for ham ny virkelighed, hvor antallet af kommentatorer og mandagstrænere er stort, hvor medietrykket kan være voldsomt, hvor konflikter dyrkes – og hvor afstanden mellem succes og fiasko kan måles i millimeter. 

Samtidig træder han ind som direktør på et tidspunkt, hvor coronakrisen har vendt op og ned på hverdagen og især fodboldforretningen, hvor der ved redaktionens slutning stadig var mange ubekendte faktorer i spil.

Endelig står det også klart, at coronakrisen kan få en betydning i forhold til, hvor hurtigt Lars Bo Jeppesen kan føre sine planer ført ud i livet.

Hvad er din plan mere konkret? 

– Der kan være mange flere og forskellige former for oplevelser i Telia Parken – og rundt om den – end der er i dag. Både i forbindelse med fodboldkampe, koncerter og andre kulturelle arrangementer, siger Lars Bo Jeppesen. 

Mange vil nok sige, at man igennem årene har forsøgt mange ting – men når alt kommer til alt, så kommer folk for at se fodbold?

– Der er bestemt også sket mange forbedringer af fodboldoplevelsen i Parken de seneste år, men det udelukker jo ikke, at vi konstant skal stræbe efter at forbedre gæsternes oplevelse i Telia Parken. Jeg har selv haft mine bedste tilskueroplevelser til basket- og ishockeykampe i New York. Og hvis vi kan lykkes med ”always on” – altså at Telia Parken bliver det, jeg kalder et multikulturelt oplevelsesrum, hvor der sker mange andre ting end fodbold og koncerter – så har man både en bredere forretningsmæssig platform og større relevans for flere, siger han. 

Nye medier og CRM 

Lars Bo Jeppesen, der i 1998 var med til at stifte sponsorbureauet Promovator sammen med Preben Elkjær, har talt sig varm:

– Og så vil jeg gerne lave verdens fedeste sponsorprodukt. Den digitale udvikling har givet os helt andre muligheder for at få adgang til, og bruge, data og teknologi, der kan komme meget mere i spil end i dag. Det er mit indtryk, at sponsorproduktet pt er ligeså godt som i de andre klubber, men jeg synes, at et sponsorprodukt skal kunne mere end det. Det skal målbart bidrage til at drive en virksomheds vækst, siger Lars Bo Jeppesen.

Han nævner nye medier og CRM-teknologier som ingredienser i det arbejde. Det handler blandt andet om i højere grad at målrette budskaber og maksimere relevansen for både sponsorer og deres kunder.

– Det er indhold, der skal drive dialogen mellem sponsorerne og forbrugerne. Og jeg mener, at vi har en af Danmarks stærkeste platforme til at udvikle indhold, der virkelig interesserer folk, siger Lars Bo Jeppesen.

F. C. København har tidligere givet Markedsførings læsere et indblik i, hvordan man i de seneste år har investeret i at bygge et ”mediehus”, hvor man kan skabe og producere alt content inhouse. Og det er altså denne satsning, der skal sættes endnu mere strøm til. Også når det kommer til selskabets e-sports-satsning, North, som Lars Bo Jeppesen kalder for ”et super aktiv, hvor ambitionen må være at være blandt de bedste i verden.”

– Det har en helt unik indgang til en målgruppe, som er meget svær at få fat i, siger han.

Samtidig ser Lars Bo Jeppesen mulighed for at skabe en tydeligere profil, når det handler om samfundsansvar. Her er sundhed og klima nøgleord. 

– Vi lever af sundhed, der bliver omsat til gode resultater på en fodboldbane. Vi har en masse unge, der spiller fodbold, og som har noget meningsfyldt og sundt at lave i deres fritid. Det er et område, som vi ved meget om, og som vi skal være bedre til at kommunikere, siger han og fortsætter: 

– Og når man har ansvaret for en så stor arena som Telia Parken, så er det også vigtigt, at den er klimavenlig, og den bliver tænkt rigtigt, selv om det er en 30 år gammel konstruktion.

Den og arrangementerne skal bevæge sig i en CO2-neutral retning. 

Et drømmejob

Lars Bo Jeppesen kalder selv sit jobskifte for noget af et sporskifte. 

Var du kørt død i mediebureau-verdenen? 

– Nej, jeg var ikke kørt død i mediebureau-verdenen, selv om jeg har været en del af den lige siden 2006, haft rigtig mange rejsedage og til tider savnet en mere dansk forankring. Telia Parken er Danmarks nationalarena for landsholdet, de helt store koncertoplevelser og hjemmebane for Danmarks stærkeste fodboldbrand, FCK, og de fantastiske fans. Rollen som direktør for Parken, tror jeg, er et drømmejob for rigtig mange, og jeg føler mig meget heldig og ydmyg over, at jeg blev spurgt. Det er jo en institution, som vi alle kan relatere til med et spændende udviklingspotentiale, og som lever af at skabe oplevelser og fælleskab til glæde for rigtig mange mennesker, siger Lars Bo Jeppesen.

Han har dog ikke sagt endegyldigt farvel til Dentsu Aegis Network, da han fortsat er medlem af bestyrelsen for den danske del af forretningen.

Ifølge det seneste årregnskab omsatte Parken Sport & Entertainment for 835 millioner kroner i 2019, hvor man kom ud med et overskud på 75 millioner kroner før skat – og 52,3 millioner kroner efter skat.

Lars Bo Jeppesen ønsker ikke at fortælle, hvilke finansielle KPI’er han jagter. 

Interviewet er gennemført inden Parken offentliggjorde sit seneste kvartalsregnskab.

BLÅ BOG: 

  • Navn: Lars Bo Jeppesen
  • Alder: 53 år
  • Uddannelse: cand.merc. i afsætning 
  • Stilling: Direktør, Parken Sport & Entertainment 

PARKEN-KONCERNEN BESTÅR AF TRE SEGMENTER:

  • F.C. København & Stadion, der driver fodboldklubben samt stadion og stadionaktiviteter. 
  • Lalandia, der driver ferie- og aktivitetscentre med tilhørende udlejning af feriehuse og derudover opfører og sælger feriehuse. 
  • Kontorejendomme, der forestår udlejning af kontorlejemål i Telia Parken. 

Ifølge det seneste regnskab fordelte omsætningen sig således, at F.C. København & Stadion stod for 36 procent, Lalandia for 57 procent og ejendommene for syv procent. 

Kilde: Årsrapporten for 2019.