Cimber Sterling stopper ved årets udgang som hovedsponsor for det danske landshold i herrehåndbold efter to år, hvor kendskabsgraden hos den danske befolkning er øget fra 37 til 98 procent
Hos flyselskabet mener at kunne anvende marketingsbudgettet mere effektivt og nuanceret.
Den udmelding kommer som en overraskelse for Steen Leth Jørgensen, en af landets mest erfarne advokater for sponsorater og international salgschef i Logopaint.
– Det er godt nok ejendommeligt, at Cimber stopper nu, hvor Cimber netop står med et straffekast. Det er nu, Cimber kan høste den store effekt af sponsoratet ved øget salg, siger Steen Leth.
Forklar det nærmere?
– Nu har Cimber Sterling øget kendskabet til virksomheden og sponsoratet. Samtidig har man også øget præference, salg og loyalitet, men næste høst består af stærkt stigende præference, øget salg og øget kunde-loyalitet i håndbold-segmentet.
– Vi taler om et ekstra salgspotentiale, som er 2-4 gange sponsoratets værdi. I to år har virksomheden arbejdet fornemt med at gøde jorden, kan du sige. Hvorfor ikke køre hele høsten i hus?, fortsætter Steen Leth.
Det kunne være, at Cimber Sterling ganske enkelt ikke har råd til at fortsætte?
– Det er også legitimt nok, men tænk på, at VM i håndbold arrangeres i Sverige i 2011. Og det vil give Cimber en enestående mulighed for at bygge oven på den fornemme kendskabsgrad, virksomheden har, siger Steen Leth Jørgensen og fortsætter:
– Det samme kan en ny sponsor naturligvis gøre, men det giver for mig ingen mening overhovedet at stoppe sponsoratet nu, hvor muligheden for at løfte loyaliteten og forbedre salget markant er til stede, fordi investeringen i kendskab har givet pote.