Den amerikanske læskedrikgigant Coca-Cola er – igen i år – blevet kåret som verdens mest magtfulde brand.

Det er sjette år i træk, at det årlige ”Most Powerfull Brand”-studie fra CoreBrand peger på Coca-Cola som det stærkeste.

På andenpladsen finder vi chokoladefabrikanten Hershey, mens det tyske kemi-firma Bayer indtager podiets nederste trin.

Årets højdespringer på listen er Amazon, der for første gang klemmer sig ind på Top 100-listen med en placering som nummer 91.

Microsoft klatrer

I toppen af listen skiller Microsoft sig positivt ud, da den amerikanske softwaregigant er klatret ni placereringer op i forhold til i fjor, mens UPS, Walgreens og CBS er årets store tabere.

Undersøgelsen adskiller sig fra andre brand-undersøgelser ved at være baseret på svar fra virksomhedsledere fra næsten 1.000 virksomheder fordelt på 50 brancher verden over. Varemærkets ”magt” findes først ved at måle kendskabet til et brand.

Når en virksomheds varemærke så har nået en vis grad af ”familiaritet” blandt de adspurgte, bliver virksomheden rangeret ud fra tre positive karaktertræk: Overordnet omdømme, opfattelse af virksomhedens drift og investeringspotentiale.

Ingen danske virksomhedsbrands gør sig gældende i opgørelsen.

Her er årets Top 10

  • Coca-Cola
  • Hershey
  • Bayer
  • Johnson & Johnson
  • Harley-Davidson
  • Walt Disney
  • PepsiCo
  • American Express
  • Kellogg
  • Apple