Idé- og designbureauet Det nye sort er langt fra at være Nordjyllands største bureau, men nappede alligevel de fleste priser med hjem ved Årets Brøl-prisfesten anno 2015, der løb af stablen fredag aften.
Dermed slog Det nye sort regionens største bureauer, Clienti og Combine, om end på målstregen: Det nye sort hentede seks af de 21 kategoripriser – og blev desuden tildelt Årets Brøl 2015 Grand Prix, mens Clienti og Combine begge gik hjem med fem priser.
Igen i år var der dog også laurbær til en lang række andre dygtige nordjyske kreatører, idet også DiaPhoni, Ebbe Rubien & Partners, Public Image og Lars Horn kom på podiet. Det samme gjorde KUNSTEN, som vandt den nyindstiftede Public Relations-kategori for arbejder udført af det nordjyske kunstmuseum selv.
Grand Prix for cool kunde
Årets Brøl Grand Prix 2015 (se casefilm under artiklen) vandt Det nye sort for sit arbejde for Aalborg Tekniske Gymnasium.
Om kampagnen skriver bureauet på sin hjemmeside bl.a.:
”I efteråret arbejdede vi med udviklingen af et kampagne-univers og biospot for HTX uddannelsen for vores nye kunde Aalborg Tekniske Gymnasium. Frihed til at eksperimentere, samarbejde og faglighed var de tydelige keywords efter en lang snak med HTX-studerende og vejledere. Resultatet blev et udtryk, der sjældent er set i det nordjyske – og som gerne skal få de unge til at kigge en ekstra gang. HTX er en cool uddannelse og AATG en cool kunde.”
De 21 priser og Grand Prix’en blev uddelt fredag aften i spejlteltet Paradiso opstillet ved Nordkraft i Aalborg – og foruden prisoverrækkelsen fik deltagerne masser af underholdning.
Ikke mindst fra La Soirée – en blanding af kabaret, cirkus-sideshow og moderne varieté, som i øvrigt gæstede Aalborg frisk fra en udsolgt verdensturné – og som i april 2015 blev hædret i Royal Opera House i London med én Olivier Award for Best Entertainment.
Gentager succesen i 2016
Årets Brøl blev første gang gennemført i 2013, og konkurrencen og prisfesten arrangeres af Erhverv Norddanmark med støtte fra en lang række partnere, herunder Danske Bank, Huge Lawn – Miracle Apps, Jysk Analyse, leogriffin.dk, NORDJYSKE Medier, steen-bjerre.dk og TV2 Danmark.
Juryen bestod af Thomas Hoffmann, kreativ direktør og indehaver, &Co., Niels Heilberg, Senior Creative, Hjaltelin Stahl, Trols Nørlem, Director, Designit, Kirsten Poulsen, direktør og indehaver, Firstmove samt Søren Christensen, Client Service Director og partner, Robert/Boisen & Like-minded.
Årets Brøl 2015: Samlet vinderliste for de 21 kategorier
– App eller Mobilt Website – DiaPhoni for Nordjyllands Trafikselskab
– Corporate Identity – Det nye sort for Aalborg Bibliotekerne
– Corporate Website – Combine for Nyfors
– Digital Kampagne – Clienti for Nordjyske Bank
– Direct Marketing – Clienti for Cembrit
– Emballagedesign – Ebbe Rubien & Partners for Bone’s
– Film – Reklame – Det nye sort for Aalborg Tekniske Gymnasium
– Film – Øvrige – Combine for Aalborg Kommune
– Kampagne- eller Produktwebsite – Det nye sort for Aalborg Universitetshospital og Aalborg Universitet
– Kampagnekoncept – Offentlig – Det nye sort for Aalborg Bibliotekerne
– Kampagnekoncept B2B – Clienti for Cembrit
– Kampagnekoncept B2C – Clienti for Nordjyske Bank
– Mini Identity – Det nye sort for Mani Pine
– Outdoor – Combine for Aalborg Universitet
– Print – Combine for Aalborg Universitet
– Public Relations – KUNSTEN for KUNSTEN
– Radio – Public Image for Aalborg Karneval
– Rebrand Identity – Clienti for Hanstholm Køkken
– Reklamefotografi – Lars Horn for Horn & Andersen
– Sociale Medier – Combine for Nordjyske Kommuner
– Unikt Kampagneelement – Det nye sort for Aalborg Tekniske Gymnasium
Læs mere om Årets Brøl her – hvor det også ser ud som om, Nordjylland skal feste igen til næste år.
Og værsgo: Se Grand Prix-vinderfilmen her.