Da Martin Bochineck i 2000 var med til at stifte Magnetix, havde han næppe forestillet sig, at han godt 20 år senere ville have cirka 6.500 medarbejdere, fordelt på 85 kontorer i 45 markeder, under sig og have som opgave at fordoble bureauet.

Men det er den opgave, som nu ligger på hans skrivebord, efter han 18. marts overtog jobbet som Global President for Dentsu Aegis-ejede Isobar.

Og dermed spiller danskeren nu en central rolle i det, man kan kalde de digitale bureauers kamp om verdensherredømmet.

– Hvis du tager de store multimarket-selskaber, som bruger mange penge på digital kommunikation, så leder de efter partnere, der kan hjælpe dem med at tænke integreret og på tværs af mange markeder, siger Martin Bochineck.

Han fortsætter:

– Før i tiden konkurrerede virksomheder på pris og produktfeatures, men i dag er det i stigende grad den oplevelse, som brands kan skabe for deres kunder, der bliver afgørende. Vi tror på, at hvis du skaber en overlegen oplevelse, når kunderne handler eller interagerer med dit brand, så er der nogle varige konkurrencefordele i det. Alt det stiller nye krav til bureauerne: Du skal have skala, volumen og en tyngde på et andet niveau.

Opgaven er altså todelt, da det både handler om at ”supportere” de enkelte markeder samt finde og købe bureauer.

" Jeg bliver målt på vores vækst og vores evne til at tjene penge.
Martin Bochineck, Global President, Isobar

Martin Bochineck fremhæver selv sit ”entreprenørgen og sin no bullshit-tilgang” som vigtige redskaber i sit nye job.

– Jeg har et godt indblik i, hvad det kræver at vækste en bureauforretning. Samtidig er jeg ydmyg over for, at der er nogle markeder i porteføljen, som er op til syv gange større end det nordiske, siger Martin Bochineck.

Gode resultater

Isobar er en del af Dentsu. Selskabet ønsker ikke at oplyse, hvad den globale Isobar-omsætning er, men at den er i milliardklassen, er nok ikke et helt skævt bud.

Og det er nok ikke tilfældigt, at det er Martin Bochineck, der har fået til opgave at vækste butikken.

Efter Isobar købte Magnetix i 2016, har han sammen med det danske og nordiske team øget både omsætning og indtjening betragteligt, hvilket har gjort det nordiske Isobar-team til et af de mest succesfulde i bureaugruppen.

Er det den skandinaviske model, der skal rulles ud i hele verden?

– Både og. Hvis ikke vi havde haft gode resultater i Norden, så havde pilen nok ikke peget på mig, men i Norden er vi en lille spiller i det store billede. Når det er sagt, så har vi loyalt eksekveret på Isobars position og benhårdt forfulgt Isobars ønske om at være eksperter i experience led transformation, siger Martin Bochineck.

Blå bog

Navn: Martin Bochineck
Alder: 49 år
Uddannelse: BSc Economics, MSc International Marketing
Stilling: Global President, Isobar

Tidligere job:
– Campaign Specialist, IBM
– Kontaktdirektør, TBWA
– Adm. direktør, Magnetix
– CEO, Isobar Nordics
– Medstifter af: Magnetix, som han i mange år drev sammen med Christina Rind Helsbro

Han ønsker ikke at oplyse, hvor meget af væksten, der skal komme organisk og hvor meget, man skal købe sig til. Og hvor mange bureauer, der skal købes i løbet af de kommende år, er ikke fastlagt.

– Jobbet kommer ikke med et budget som sådan. Når der er konkrete business cases på bordet, så er der et board, som i sidste ende tager stilling til det. Men den energi, du bruger på et opkøb, er ganske betydelig, og derfor skal du op i en vis størrelse, for at regnestykket hænger sammen, siger Martin Bochineck, der især finder digitale bureauer med et ”kreativt fokus” interessante.

Hvor kigger I efter bureauer?

– Vi er stærke i Asien, i USA og i Norden, men vi har nogle steder i Europa, hvor vi kunne være bedre repræsenteret: Tyskland og Frankrig for eksempel, siger Martin Bochineck, der ikke ønsker at uddybe.

Corona påvirker

På den organiske side handler en af de nødder, der skal knækkes, om, hvordan de forskellige kontorer på de forskellige markeder kan komme tættere på hinanden.

– De 45 markeder skal ikke være involveret ligeværdigt på alle vores store kunder. Der vil være kompetencehubs, som byder ind med forskellige ting. Noget af det, vi skal se på, er, hvordan vi kan skrue bedre offerings sammen til kunder, der går på tværs af markeder, siger Martin Bochineck, der fortsætter:

– Når der er pres på omkostningerne, så ønsker kunderne en partner, der kan udvikle ét sted og eksekvere på alle markederne.

Han kommer til at arbejde fra København og forklarer, at en del af jobbet handler om at ”supportere” lederne af de 45 markeder.

– Jeg er vant til at vågne klokken seks om morgen. Der har jeg som regel en ide, og så ringer jeg til kolleger klokken otte – og klokken 12 er ideen ved at blive implementeret. Sådan fungerer det ikke nu. Og det skal jeg vænne mig til, siger Martin Bochineck.

Han fortsætter:

Martin Bochineck bliver målt på Isobars vækst og evne til at tjene penge. Foto: PR.

– Lige nu taler jeg med alle markederne og finder ud af, hvad deres styrker og udfordringer er. Jeg prøver at blive så spids på at være der, når de har brug for os – og ikke være der, når de ikke har brug for det.

Nyheden om hans forfremmelse landede kort efter, coronakrisen havde bidt sig fast i Danmark og de øvrige markeder, som Isobar opererer på.

– Selvfølgelig påvirker coronakrisen os, men vi er ikke i panik, da langt de fleste af vores projekter kører videre. Men det er klart, at der er kunder, som er mere tilbageholdende med at starte nye projekter op, og det vil være rart, hvis vi snart er igennem, siger Martin Bochineck, der bemærker, at krisen nok sætter ”en del” af hans planer på standby.

Han forventer dog ikke, at krisen vil have den store indflydelse på indholdet i vækst-strategien.

– Men måske tager det et år mere at nå i mål. Nogle kunder er stoppet op, andre kører som hidtil – og så er der nogle, der klarer sig virkelig godt lige nu, siger han og fortsætter:

– Det er klart, at sådan en krise gør, at mange lige holder lidt igen, og det kan få en betydning, men lige nu er der ikke nedjusteret på forventningerne, siger han.

Globalt ræs

Martin Bochineck refererer i sit nye job til forgængeren på posten, Jean Lin, der er rykket op i hierarkiet og blevet Global CEO for Creative & Experience, der er en af de tre søjler som Dentsu Aegis Network står på – og som Isobar er en del af.

– Jeg bliver målt på vores vækst og vores evne til at tjene penge. Det er de to ting, og det er dejligt konkret, når man sidder til MUS-samtalen, siger han.

Martin Bochineck bemærker, at Isobar nok er et stort foretagende, men slet ikke blandt de største, når alle konkurrenterne, herunder konsulenthuse, der har gjort sit indtog i bureaubranchen, og IT-selskaber, tælles med.

– Jeg tror, at jeg er meget god til at se muligheder, forfølge dem og til at organisere en virksomhed. Det er det, jeg og teamet har gjort de seneste år i Norden. Vi har bygget et godt svar på det, kunderne efterspørger, siger Martin Bochineck.

Opkøb af danske bureauer

Bureau: Magnetix
Køber: Isobar
År: 2016

Bureau: DIS/PLAY
Køber: AKQA
År: 2017

Bureau: Codehouse
Køber: Valtech
År: 2017

Bureau: In2Media (Charlie Tango)
Køber: KMD
År: 2017

Bureau: s360
Køber: Egmont Publishing
År: 2017

Bureau: Quantads
Køber: Dept
År: 2018

Bureau: Hjaltelin Stahl
Køber: Accenture Interactive
År: 2019

Bureau: Sorthvid
Køber: Dept
År: 2020

Udnævnelsen af ham kommer få måneder efter, at konkurrenten Valtech indsatte danske Carsten Brogaard Jensen i en stilling, hvor hovedopgaven er at få tredoblet den franske bureaugruppe – målt på antal med- arbejdere, omsætning og overskud.

Valtech har globalt cirka 3.000 medarbejdere fordelt på 45 kontorer i 16 lande. Væksten skal ske gennem opkøb og en årlig, organisk vækst på 20 procent, har Carsten Brogaard Jensen tidligere forklaret til Markedsføring.

De to bureaukæmpers vækstplaner er en understregning af, at der i disse år finder et globalt opkøbs- og konsolideringsræs sted på den digitale bureauscene.

Opkøbsræset har også fundet vej til Danmark, hvor en række bureauer de senere år er blevet købt af udenlandske bureaumastodonter.

– Jeg tror, at Valtech læser kortene på samme måde som os. Vi føler os ikke pressede overhovedet, men der er et ræs og en global konsolidering i gang, som betyder, at hvis du vil konkurrere om de største kunder, så er du nødt til at være stor, siger Martin Bochineck.

Han mener, at det er glædeligt, at ”vi i Danmark kan spille med i de store ligaer”. Både når det gælder bureauer, der vokser sig store, og i forhold til profiler, der sidder på fremtrædende poster i de globale kæder.

En måde at blive stor på er at gå sammen med en konkurrent. Hvorfor går to af de semistore ikke sammen?

– Det kan også være, at de gør det på et tidspunkt. Who knows…, siger Martin Bochineck.

Ved siden af sit job som Global President vil Martin Bochineck være bestyrelsesformand for Isobar Nordics.