Kun 12 ud af 132 børsnoterede nordiske virksomheder med en markedsværdi på mere end en milliard euro benytter en eller flere virksomheds-finansierede blogs i kommunikationen med kunder, investorer og andre relevante interessenter.
Det er en af konklusioner på en undersøgelse gennemført af kommunikationsbureauet Burson-Marsteller i august og september 2008.
En anden konklusion er, at Danmark ligger sidst på den fire nationers lange liste.
Ud af 24 undersøgte børsnoterede danske virksomheder har ikke én en blog. 10 af de 56 undersøgte svenske børsnoterede virksomheder en eller flere blogs. Norge og Finland tegner sig hver for én virksomhed med blogs.
– Blogs og andre internetbaserede medieformer har ændret fundamentalt på kommunikationslandskabet. Det er fortsat vigtigt at kommunikere med kunder, investorer og andre interessenter via traditionelle kanaler og gennem massemedier, men flere og flere interessenter forventer at få adgang til en mere ”ægte” og ufiltreret dialog med virksomhederne, og det er det, blogs kan, siger direktør Kim Larsen, Burson-Marsteller.
Blandt de undersøgte virksomheder har 75 procent af virksomhederne med blogs åbnet dem for kommentarer fra modtagerne. Et tilsvarende antal har RSS-funktion (Real Simple Syndication) på virksomhedens blog, hvilket gør det nemmere for potentielle modtagere at følge med i offentliggørelsen af nye indlæg.
På Burson-Marstellers under-hjemmeside Social Media Release kan
undersøgelsens white paper downloades.