Da fagforeningen Djøf kort efter påske gik i luften med sin nye brandstrategi og visuelle identitet, gav det anledning til løftede øjenbryn hos en anden fagforening: Finansforbundet.

Her kunne organisationens områdechef for kommunikation og markedsføring, Rasmus Breum Mariegaard, nemlig genkende Finansforbundets eget slogan, ”Et arbejdsliv i bevægelse”.

”Jeg læste for nylig jeres spændende artikel om Djøfs nye brandplatform. Hos Finansforbundet er vi særligt glade for deres slogan, ”Et arbejdsliv i bevægelse”. For det samme slogan har vi nemlig selv brugt siden september 2020,” skriver Rasmus Breum Mariegaard i en mail til mediet Markedsføring.

Ordene bliver blandt andet brugt i printannoncer, film og outdoor-eksekveringer fra Finansforbundet.

Stort banner fra Finansforbundet med sloganet i nedereste højre hjørne. Foto: Finansforbundet

Rasmus Breum Mariegaard henviser til, at Finansforbundet i 2020 ”med hjælp fra de gode folk hos &Co.” kørte en stor brandkampagne med sloganet, og skriver videre:

”Det er også fast inventar i vores mailsignaturer og alt muligt andet. Og vi går snart i gang med næste bølge.”

”Bankfolk er gode til at låne ud”

I et opfølgende interview med Markedsføring uddyber Rasmus Breum Mariegaard kritikken fra Finansforbundet.

”Et arbejdsliv i bevægelse er et slogan, vi synes ret godt om, da vi jo selv har brugt det siden 2020, hvor vi lavede både tv og outdoor-kampagne med det. Så jeg vil da sige tillykke til Djøf med et godt valg,” siger han og tilføjer:

”Og Finansforbundets medlemmer er jo bl.a. bankansatte, der er vant til at låne penge og værdier ud. Men ligesom de andre ting, som vores medlemmer låner ud, så håber vi da, at Djøf vil levere sloganet tilbage, når de er færdige med den her lancering.”

Men hos Boye & Spellerberg, der sammen med Djøf står bag udviklingen af fagforeningens nye strategi og CVI, mener adm. direktør, Bjarne Spellerberg, at Finansforbundets kritik rammer ved siden af.

”Der er bestemt ikke tale om et nyt slogan for Djøf. ”Arbejdsliv i bevægelse” er en overskrift for en række aktiviteter, som Djøf gennemfører under det nye eventformat ’Djøf agenda’. Det er et højaktuelt tema, som corona har sat turbo på, og det tema sætter vi fokus på i en periode,” siger Bjarne Spellerberg.

Kendte det godt

Ifølge Djøf har man været bevidst om, at Finansforbundet har brugt ”Et arbejdsliv i bevægelse”. Men Djøf afviser, at det er herfra, de har fået inspiration til at bruge formuleringen.

”Finansforbundet har ganske korrekt brugt ”Arbejdsliv i bevægelse” i en tidligere kampagne rettet mod deres medlemmer. Det er vi opmærksomme på,” siger Lotte Braagaard, der er chef for marketing og kommunikation hos Djøf.

Artiklen fortsætter under billedet.

Fra Djøf nye kampagne – her outdoor med ordene "Arbejdsliv i bevægelse". Foto: PR.

Kan du forstå, at Finansforbundet synes, at det er for tæt på?

”Arbejdsliv i bevægelse er et højaktuelt tema, der vedrører os alle. Det er en debat, som alle aktører på arbejdsmarkedet bør være en del af og være i dialog med deres medlemmer om. Det essentielle er ikke at patentere ord, men nærmere at stå sammen om denne nødvendige og nærværende debat.”

Men var I også klar over, at de havde det som decideret slogan, eller så I det først, da der blev gjort opmærksom på det?

”Djøfs vurdering er, at Finansforbundets kampagne var meget anderledes end det, som vi har fat i med ’Djøf agenda’. Det er bestemt ikke vores oplevelse, at Finansforbundet bruger det som et generelt pay-off,” siger Lotte Braagaard.

At Djøf har kendt til sloganet og stadig bruger ordlyden i forbindelse med sin kampagne, vækker kritik hos Rasmus Breum Mariegaard fra Finansforbundet.

Screenshot fra reklamefilm fra Finansforbundet med sloganet som afmelding.

Når nu Djøf siger, at Arbejdsliv i bevægelse ikke er et slogan for dem, men blot en overskrift for en række aktiviteter i Djøf-regi, så er det vel ikke et problem, at de bruger formuleringen?

“Jeg synes, det er almindelig ordentlighed at respektere konkurrenters pay-offs, look osv. Vi er selvfølgelig glade for, at Djøfs prominente brug af vores pay-off trods den store lancering skal forstås som en midlertidig formulering. For vi vil da helst have pay-off’et for os selv. Det er klart,” skriver Rasmus Breum Mariegaard i en mail til Markedsføring. 

Han tilføjer:

“Det er virkelig sjovt, hvis Djøf og bureauet bag vitterligt har været klar over, at Finansforbundet bruger “Et Arbejdsliv i bevægelse” – og så alligevel vælger at bruge det front and center i en massiv outdoorkampagne. Det overrasker mig, for jeg har altid opfattet Djøf som en ordentlig og regelret organisation”.  

Den samme kjole til festen

Hos Djøf fastholder Lotte Braagaard, at Djøf ikke har ladet sig inspirere direkte af Finansforbundet.

Ordlyden er identisk, og det er Finansforbundet utilfredse med. Har I ladet jer inspirere af deres slogan?

”Nej, det har vi ikke,” skriver Lotte Braagaard i en mail til Markedsføring. 

”Temaet for vores første Djøf agenda, ”Arbejdsliv i bevægelse”, blev valgt på baggrund af en intern proces hos Djøf. Igennem de seneste år har Djøf arbejdet med udvikling af ydelser og rådgivning under arbejdstitlen ”Det gode arbejdsliv”. I den proces har det været tydeligt, at det, der fylder mest hos vores medlemmer, er de bevægelser, der allerede er i gang på arbejdsmarkedet,” skriver Lotte Braagaard til Markedsføring og tilføjer:

”Det er bevægelser, Djøf som fagforening må og skal forholde sig til i den måde, vi møder vores medlemmer på, og i de ydelser, vi tilbyder. Det er det, brandprocessen i høj grad har handlet om, og det, som Boye & Spellerberg har hjulpet med at konceptualisere.”

Over for Markedsføring understreger Rasmus Breum Mariegaard, at man ikke er decideret ”sure” over sammenfaldet.

”Det er bare lidt kikset – ligesom hvis man dukker op i det samme tøj til en fest.”

Er det noget, I kommer til at gøre noget konkret ved? 

”Altså, vi har jo investeret en del kræfter og ressourcer i det, så vi vil jo gerne holde fast i det. Vi har helt generelt et godt og mindeligt konkollega-forhold, som det vist hedder, så det kan da godt være, vi vil række ud.”