Over 500 profiler fra bureau- og marketingbranchen var fredag aften samlet på Store Vega, der dannede rammen om 2017-udgaven af kongerigets største kreative prisfest, Creative Circle Award.

Sune Bang fra Kommunikationsbureauet København agerede konferencier – iført et vinder-symbolsk jakkesæt fra OL i Rio – og introducerede jury-medlemmerne med en ikke-uinteressant oversigt over deres bopæl.

En del postnumre var naturligvis københavnske, og der var enkelte aarhusianske imellem, men en enkelt skilte sig ud: En vis Hr. Michael Robert fra Robert/Boisen & Like-minded, der bor en del længere nordover – og ja, det var ham, der sidste år fik æres-awarden Creative Achievement. Den pris vender vi tilbage til.

Sune Bang fortsatte aftenen i den lettere award-selvironisk-humoristiske stil med jurymedlemmerne, som på video var blevet spurgt om dette og hint – fx den før omtalte bopæl, men også om, hvor de havde mødt deres kæreste eller ægtefælle, og hvor de senest havde været på ferie. Det var særdeles underholdende – og ganske tankevækkende.

Men tilbage til priserne, som aftenen jo handlede om…

Ikke færre end 64 blev der uddelt, hvortil kom fire ungdomspriser – Young Creative Circle Award (YCCA) – plus at årets mest vindende bureauer og kunder i de fire hovedkategorier kunne gå på scenen og modtage diplomer for deres fornemme arbejde.

Creative Circle Awards havde i år fået over 700+ indsendelser, en flot stigning på 13 procent i forhold til sidste år, og også på ædelmetalfronten var der tale om vækst.

Der blev således fredag aften uddelt rekordmange guld-cirkler – 25 styk – over dobbelt så mange som sidste år, hvor det blev til 11.

Og det var de digitale arbejder, der især markerede sig.

– Stigningen i antallet af guld skyldes primært niveauet i de digitale kategorier. Det står klart, at vi digitalt leverer kampagner på internationalt niveau – og de kommer ikke kun fra de rene digitale bureauer: Se bare Weber-kampagnen, som er lavet af Grey. Et godt eksempel på, at bureauerne fokuserer på de digitale platforme, siger juryformand og kreativ direktør hos The Orbit Agency, David Asmussen.

Fem guld til & Co, momondo og Bacon
På toppen af kransekagen kunne & Co, momondo og Bacon sole sig med intet mindre end fem gange guld – alle for den i forvejen massivt prisbelønnede momondo-case The DNA Journey – som i øvrigt er optaget på Vega, hvor aftenens prisfest fandt sted. Den ene guld-cirkel faldt i Craft/Direction for Jeppe Røndes fine instruktørarbejde.

Lige i hælene kom Hello Monday, som vandt fire guld-cirkler – alle for to allerede tidligere prisbelønnede arbejder: To til Residente-casen og to til bureauets arbejde for National Geographic A Bear’s-Eye View of Yellowstone.

Samme flotte resultat – fire gange guld – fik UncleGrey, som vandt for tre forskellige kunder: Bolia, Weber, der fik to gange guld for Genesis II, og Lust for Pride.

Og så kunne Liquidminds/Sansir DK glæde sig over at få tre guld-cirkler med hjem – alle for Sheep View-casen for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways

På kundesiden kunne momondo naturligvis glæde sig over at The DNA Journey-casen samlet vandt ikke færre end fem priser, alle af guld, skarpt forfulgt af Sheep View-casen for Visit Faroe Islands og Atlantic Airways med fire cirkler, tre guld og en sølv.

Spies Rejser fik fire cirkler for Do it Forever-casen – den ene af guld i Creative Effectivenss – og YouSee med Lukas Graham & Friends fra CP+B Copenhagen vandt en guld og to sølv.

Et kig frem mod Cannes…

Den fornemme guld-høst ved Creative Circle Award kan sikkert også få en og anden kreativ til at slikke sig om munden ved tanken om yderligere succes i det sydfranske, når Cannes Lions om en måneds tid løber af stablen.

David Asmussen vover det ene øje med et bud på danske løve-kandidater:

– Det oplagte gæt er momondo og & Co. med The DNA Journey, der har jo allerede vist sit værd internationalt. Men også Greys Weber-arbejde, når vi ser tilbage på juryens respons. Børnefonden er også et arbejde, jeg forventer vil blive debatteret i Cannes-juryen. Og så er der jo SheepView, men det afhænger af, om de får den caset godt nok til den internationale jury, siger han.

Årets mest vindende

Samlet blev der i år uddelt 25 guld-cirkler, 28 sølv-cirkler og 11 bronze-cirkler, fordelt på følgende vis i de fire hovedkategorier:

– I Design blev 37 shortlister vekslet til 14 priser: 5 guld – 6 sølv – 3 bronze

– I Direct blev 18 shortlister vekslet til 7 priser: 1 guld – 5 sølv – 1 bronze

– I Digital blev 43 shortlister vekslet til 16 priser: 10 guld – 6 sølv – 1 bronze

– I Advertising blev 81 shortlister vekslet til 24 priser: 7 guld – 11 sølv – 6 bronze

– I Effectiveness/Impact blev 5 shortlister vekslet til 2 priser: 2 guld.

I Young Creative Award var det fire teams fra henholdsvis Saatchi & Saatchi, BABY/Operate, Hello Monday og DMJX, der løb med priserne.

Og så kunne følgende fire bureauer og fire kunder lade sig hylde som Årets Mest Vindende:

– Studio C – Årets mest vindende bureau/Design

– Robert/Boisen & Like-minded – Årets mest vindende bureau/Direct

– Hello Monday – Årets mest vindende bureau/Digital

– & Co. – Årets mest vindende bureau/Advertising

– Bolia – Årets Design-kunde

– YouSee – Årets Direct-kunde 

– Weber – Årets Digital-kunde

– momondo – Årets Advertising-kunde.

Og med disse fornemme præstationer in mente, som lovet tilbage til Creative Achievement-prisen.

Den gik sidste år gik til Michael Robert, Robert/Boisen & Like-minded – i år uddeltes den igen – og denne gang til Bo Linnemann og  Kim Meyer Andersen, grundlæggerne af det multi-prisvindende design- og branding-bureau Kontrapunkt. Akkompagneret af aftenens største og mest stående bilfald.

Se alle Creative Circle Award 2017-vinderne her.

DESIGN

Pris – Kampagne – Kunde – Bureau(er)

Corporate Identity
Sølv – Seks forskellige skoler – Den Danske Scenekunstskole – 1508

Corporate Print
Guld – Bolia 2017 Collection Brandbook – Bolia – UncleGrey

Editorial
Guld – Fat Magazine Issue E – Fat Magazine – Low

Packaging/Food
Guld – Godsets Mel – Knuthenlund – Wunsch

Sølv – Carlsberg Re-brew Project – Carlsberg Foundation – CP+B Copenhagen

Packaging/Non Food
Sølv – The Art of Engineering – LEGO Technic – LEGO CMA

Poster Design
Guld – Hugo på bas – 41 Shadows – Studio C

Product print
Bronze – J.Views — 401 Days – J.Views – Norgram

Rebrand Identity
Sølv – restaurant kadeau redesign – kadeau – Pia Bajlum

Bronze – Dyrenes Beskyttelse – Dyrenes Beskyttelse – re-public

Small Business Identity
Guld – Art Copenhagen – Art Copenhagen – Studio C

Sølv – Danish Design Award – Design denmark & Danish Design Centre – Kontrapunkt

Type Design
Sølv – Codan typography – Codan – Bold Scandinavia / NoA

Bronze – Fakta typografi – Fakta – UncleGrey

DIRECT

Pris – Kampagne – Kunde – Bureau(er)

Direct – Activation
Sølv – Do it Forever – Spies Rejser – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack/Freezone/Molamil/BeOn/Radius/Vizeum

Bronze – Vi ta’r skylden – Interflora – Brandhouse

Direct – Cross Channel
Sølv – Do it Forever – Spies Rejser – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack/Freezone/Molamil/BeOn/Radius/Vizeum

Direct – Data Driven
Guld – Lukas Graham & Friends – YouSee – CP+B Copenhagen

Sølv – Drag Drop and Go – Cheap Flights – UncleGrey

Direct – Loyalty
Sølv – Lukas Graham & Friends – YouSee – CP+B Copenhagen

Sølv – Har du reddet liv uden at vide det? – Tryg/ TryghedsGruppen/ TrygFonden – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack

DIGITAL

Pris – Kampagne – Kunde – Bureau(er)

Commerce Sites & Apps
Sølv – Bendy 10 – Bendy 10 – Hello Monday

Corporate Sites & Apps
Sølv – The Nature Conservancy, CA Website redesign – The Nature Conservancy, CA – Hello Monday

Sølv – Super16 – Super16 – Stupid Studio

Informational Sites & Apps
Guld – A Bear’s-Eye View of Yellowstone – National Geographic – Hello Monday

Guld – Navigating Responsibly – Dansk Skibsreder Forening – Spring / Summer

Product Sites & Apps
Guld – Residente website – Residente – Hello Monday

Guld – Genesis II – Weber – UncleGrey/MediaMonks

Digital Brand Experience
Guld – Genesis II – Weber – UncleGrey/MediaMonks

Digital Driven Campaigns              
Guld – Lust for Pride – Lust – UncleGrey/Bacon/Teasolutions/WM Creative Labs

Guld – Sheep View – Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Liquidminds/Sansir DK

Digital Products
Bronze – Conversational Form – Space 10 – Space10/relax, we are the good guys/ Norgram Studio

Digital Services & Utilities
Sølv – TMA-2 Discovery – AIAIAI – Magic People Voodoo People/AIAIAI

Technology Drives Promo & Activation
Guld – Sheep View – Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Liquidminds/Sansir DK

User Experience Design (Craft)
Guld – Residente – Residente – Hello Monday

User Interface Design (Craft)
Guld – A Bear’s-Eye View of Yellowstone – National Geographic – Hello Monday

Sølv – Navigating Responsibly – Dansk Skibsreder Forening – Spring/Summer

Use of Technology (Craft)
Sølv – Code the Wave – B&O PLAY – Trouble/Molamil
 

ADVERTISING

Pris – Kampagne – Kunde – Bureau(er)

Film – Cinema & TV
Bronze – It’s Complicated – Interflora – Brandhouse

Bronze – Lysglimt – McDonald’s / Ronald McDonald Hus – DDB Copenhagen/Spoiled Productions/OMD

Film – Internet
Guld – The DNA Journey – momondo – &Co./NoA/Bacon/Be On, AOL Networks/Radius

Sølv – Mindre hud i solen – Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden – &Co./NoA/&Co. Productions

Branded Content
Guld – The DNA Journey – momondo – &Co./NoA/Bacon/Be On, AOL Networks/Radius

Sølv – Do it Forever – Spies Rejser – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack/Freezone/Molamil/ BeOn/Radius/Vizeum

Outdoor
Sølv – Adblock this – Out of home Media – &Co./NoA

Posters, POS & Ambient
Bronze – The Name Change – SPAR – Another

Print
Sølv – Cruise Cleaning / Martian Flakes / Interstellar Shampoo – Cmore – The Orbit Agency

Content Driven Campaigns
Sølv – Mindre hud i solen – Kræftens Bekæmpelse & Trygfonden – &Co./NoA/&Co. Productions

Events
Bronze – Tuborg Ølotteri – Tuborg – Wibroe, Duckert & Partners & Uitch I Scratch

Integrated Campaigns
Guld – The DNA Journey – momondo – &Co./NoA/Bacon/Be On, AOL Networks/Radius

Sølv – Sheep View – Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Liquidminds/ Sansir DK

PR Driven Campaigns
Guld – The DNA Journey – momondo – &Co./NoA/Bacon/Be On, AOL Networks/Radius

Guld – Sheep View – Visit Faroe Islands og Atlantic Airways – Liquidminds/Sansir DK

Radio
Bronze – Fireworks From Aleppo – Amnesty – UncleGrey/Freezone

Social Driven Campaign
Sølv – Lukas Graham & Friends – YouSee – CP+B Copenhagen

Bronze – Mine sweeper game – UNMAS (United Nations Mine Action Service) – Saatchi & Saatchi

Copywriting (Craft)          
Guld – Affaldssortering – Aarhus Kommune, Affald og varme – envision/Rasmus Dunvad

Sølv – City of Songs – Roskilde Festival – DDB Copenhagen/Tim Fremmich Andresen

Direction (Craft)
Guld – The DNA Journey – momondo – &Co./Bacon/Jeppe Rønde

Art Direction (Craft)
Sølv – Mash Up – Det Kongelige Teater – Wichmann/Schmidt/New Land/ Jesper Schmidt                

Photography, Stills (Craft)
Sølv – Hi-Fi Klubben 2016-17 – Hi-Fi Klubben – envision/Søren Solkær Starbird

Motion Graphics (Craft)
Sølv – Nike Lunar Epic Flyknit – Nike – Frame

EFFECTIVENESS/IMPACT

Pris – Kampagne – Kunde – Bureau(er)

Creative Effectiveness
Guld – I Did It For Denmark, Mom & Spies – Spies Rejser – Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack/Freezone/Molamil/ BeOn/Radius/Vizeum

Creative Impact
Guld – Lille land, stort hjerte – Danmarks Indsamling – Kommunikationsbureauet København/Duckling

YOUNG CREATIVE CIRCLE AWARD

Kampagne – Kreative – Bureau(er)/Skole

YCCA – Advertising

Mor – Peter Conlan og Sebastian Hartbøl – Saatchi & Saatchi

YCCA – Film

Step – Camille Clemmensen og Malene Lyngbæk Olsen – BABY/Operate

YCCA – Design

Knib Sammen – Steffen Christiansen og Jonas Emmertsen – Hello Monday

YCCA – Digital

Våd Kollektion – Christine Jensen og Thorbjørn Kragh Liljegren – DMJX