Et af Nordens mest læste printmagasiner, Illustreret Videnskab, introducerede i 2019 muligheden for at abonnere digitalt, og det har magasinet bestemt ikke fortrudt.

Siden har over 125.000 nemlig signet op i magasinets digitale univers, som blandt andet byder på daglige nyheder, interaktivt ekstramateriale og artikler som lyd.

Og 86 procent af kunderne i det nye digitale univers, kendte Illustreret Videnskab ikke i forvejen, oplyses det i en pressemeddelelse.

Det begyndte med et brag

Lars Gudbrandsson, markedsdirektør for Bonnier Publications, som udgiver Illustreret Videnskab, mener at den digitale satsning har båret frugt:

– Vores digitale rejse begyndte med et brag. Med siloer, der sprang i luften. Faggrænser, der blev revet ned. Og senest med en digital afdeling, der blev nedlagt. Vi har ikke brug for en digital afdeling – vi er digitale, siger han i meddelelsen.

Og det er Sebastian Relster, chefredaktør for Illustreret Videnskab, enig i.

– Vi har lært, at det digitale økosystem er komplekst. At begejstringen for hvide dværge og sorte huller lynhurtigt kølnes, hvis loadhastigheden stinker, siger han i meddelelsen.

Digitalt bureau har hjulpet til

Derfor arbejder Illustreret Videnskab nu på tværs af organisationen i såkaldte ”cross functional teams”.

– Det betyder, at marketing deltager i den redaktionelle brainstorming. Journalisten skriver selv tickets til udviklernes backlog. Og den tekniske projektleder skal lære at elske kvantefysik og 3D-tegninger af en dinosaurs hjerne, forklarer Sebastian Relster i meddelelsen.

Det digitale bureau GORM Agency har som digital partner hos Bonnier Publications været med til ”at gennemtænke, kortlægge og eksperimentere med digitale brugerrejser og skabe et kreativt koncept, som fra starten er tænkt til indhold på SoMe og online marketing”, lyder det i meddelelsen.