Loyale kunder, øget salg og færre marketingudgifter. Det er nogle af fordelene for virksomheder, der forstår at opbygge medier med content godt nok til at engagere brugerne, lyder det fra verdens største Content Marketing Conference i Columbus, Ohio.

Virksomheder har i årtier betalt dyrt for at få adgang til de store læser- og seerskarer, som traditionelle medier har rådet over. Sådan er det ikke længere. Takket være nettet, har virksomheder mulighed for at opbygge deres egne store publikummer ved at udgive deres egne medier.

Sondringen mellem payed og earned media har en fræk og aktiv fætter, owned media:

– Google og de sociale medier er en stor del af forklaringen på udviklingen. Dels har alle virksomheder fået direkte adgang til alle forbrugere på en måde, som de ikke havde før, og det er ganske gratis, siger Jesper Laursen, direktør i MediaMovers.

– Og dels er både Google og de sociale medier begyndt at tillægge content langt højere værdi, hvilket både kan ses på søge-resultaterne og features som LinkedIn Today, der giver brugerne daglige oversigter over det mest populære indhold og Twitters nye explore-funktion, fortsætter Jesper Laursen, der er i Columbus sammen med over 1.000 andre marketeers fra 20 lande.

At opbygge et trofast publikum kræver imidlertid content af høj kvalitet. Forbrugerne bliver bombarderet med flere informationer og medier end nogensinde før, og hvis en virksomhed skal gøre sig forhåbninger om at trænge igennem støjen og opnå en trofast skare af læsere, brugere eller seere, kræver det content, der opleves værdifuld og relevant af modtagerne.

– Som mange af oplægsholderne herovre bliver ved med at gentage, så kræver det et paradigmeskift hos marketingsfolkene. Hvor udgangspunktet før var de budskaber, virksomhederne selv gerne ville af med, så er vi nu nødt til 100 procent at tage udgangspunkt i forbrugerne.

– Vi skal lytte, som vi aldrig har lyttet før, for at finde de pain points, som vi kan afhjælpe. Ikke gennem vores produkter, for det er en anden snak, men gennem kvalitets-content, som informerer, inspirerer eller underholder kunderne, siger Jesper Laursen.

En case, der blev fremlagt på konferencen, var Kraft Foods, som har opbygget et stort madunivers med websites, mobile apps, nyhedsbreve og printmagasiner. Udgangspunktet er blandt andet et behov hos forbrugerne for at dele madopskrifter og tips, som Krafts medier ifølge Jesper Laursen hjælper.

– Og ved at hjælpe dem gennem de medier, har Kraft opnået et forrygende tæt forhold til deres forbrugere, som vil vare ved i årevis. Deres kunder er loyale, og de har ikke bare accepteret at lytte til virksomhedens budskaber, de opsøger dem aktivt. Men langt mindre kan også gøre det. Vi har også set en case med et lille pool-firma, der med en simpel blog har gjort sig til en af verdens største autoriteter inden for deres område, og deres salg er eksploderet, forklarer Jesper Laursen.

Et mantra, der gik igen og igen på konferencen var ”udgiv eller dø”. Præmissen er, at fremtidens forbrugere ikke vil acceptere at få budskaber proppet ned i halsen. De vil selv bestemme, hvornår og om de lytter til virksomhederne, og hvis de beslutter sig for at give deres tilladelse til det, så forventer de noget værdifuldt og relevant content til gengæld.

– Og pointen er, at hvis du ikke giver dem det, de vil have for at lytte til dig, så gør dine konkurrenter, og dermed løber de ikke bare med alle de nye leads, de løber også med dine kunder.

– Får du til gengæld opbygget dit eget solide medie, så er der store gevinster at hente. Du behøver ikke, at betale enorme summer til traditionelle medier for at tale med kunderne, hver gang du har et budskab. Du har fri adgang til en stor skare, der er loyale og lydhøre.

– Og så får du fri adgang til de data, som er så vigtige i markedsføring. Du ved, hvad dine kunder interesserer sig for, hvad deres problemer er, og du kan designe dine produkter og services, så du bedre kan hjælpe dem, slutter Jesper Laursen.

Gør virksomheden det godt, er de involverede kunder ambassadører. Gør virksomheden det skidt, er de terrorister. Transformationen sker på et splitsekund.