Vi kender det alle sammen. Dødssyge reklamekuglepenne, lakridsæsker der bliver spist og glemt ligeså hurtigt, vi har nået at sige værsgo, eller ikke særligt miljøvenlige plasticflasker med firmaets logo på.

Produkterne er fremstillet for at skabe kontakt og interesse hos modtageren, men ofte finder de i stedet vej til den nærmeste skraldespand. Det betyder tabte marketingkroner og øget belastning af miljøet.

Tre danske iværksættere vil nu få de danske virksomheder og reklamebureauer til at tænke ud af boksen, når de laver deres fremtidige kampagner og loyalitetstiltag. Første indspark i den forbindelse er en blyant, der kan plantes og blive til krydderurter. Idéen er udviklet i samarbejde med tre design- og robotstuderende fra USA, og projektet er finansieret igennem crowdfunding på hjemmesiden Kickstarter.com

Den nye og bæredygtige reklamegave er blevet døbt ”Sprout”, hvilket betyder "spire". Og det er præcis, hvad verdens eneste blyant af sin art kan.

Blyanten, som er lavet af bæredygtigt træ, fås i 7 forskellige varianter – herunder krydderurter som basilikum, dild, koriander, mynte, rosmarin og timian. Plant den, og få friske krydderurter til madlavningen tre til fire uger senere.

En ægte, levende reklame?

– Vi mener, at hele reklamegave-branchen trænger til en kraftig fornyelse. Plant Din Blyant er ét lille skridt på vejen i relation til en del af marketingindustrien, som i den grad har brug for at tænke mere bæredygtigt og historiefortællende, mener Michael Stausholm Christiansen, der er én af folkene bag blyanten.

Hos konsulenthuset Lighthouse CPH, der har specialiseret sig i forbrugertrends og forretningsmuligheder, er sociolog og senioranalytiker Ane Friis begejstret for den nye ide:

– Vi har set utallige eksempler på bæredygtige produkter, men ofte ligger produktet eller formålet længere væk fra forbrugeren. I dette tilfælde har vi produktet helt tæt på forbrugerne, som ved selvsyn – og selvpleje ikke mindst, kan se den brugte blyant genopstå i en ny funktion som anvendelig krydderurt, siger Ane Friis.

–
Det bæredygtige produkt er enormt funktionelt, nærværende og relevant for forbrugerne. Det er ydermere interessant, at ansvaret for at udnytte 
funktionaliteten og dermed produktet ligger hos forbrugerne, som på levende og involverende vis bliver en del af den bæredygtige proces, slutter trend-eksperten.

Læs mere om ideen her.