Den nyoprettede Dansk Fakturabørs er blot et af de steder, hvor danske bureauer udlodder fakturaer for at få penge hurtigt i kassen i takt med, at annoncørerne strammer kreditskruen.

Selve begrebet, Factoring, og tankegangen bag, er langt fra nogen ny opfindelse, da man allerede i det fjortende århundrede kunne støde på driftige købmænd i England og omegn, der tilbød noget lignende.

Og er der i det hele taget tale om noget særegent for reklamebranchen i en tid, hvor kreditkrisen fortsætter med at kaste grå skygger over meget store dele af dansk erhvervsliv?

- Det er en kendt faktor, at de store selskaber (annoncører, red.) i jeres branche øger deres kredittid hos deres underleverandører (bureauer, red.), lyder det fra Bo Henningsen, der er Key Account Manager hos Dansk Fakturabørs.

Han fortsætter: ”Det hører vi fra vores kunder i branchen, og de er meget frustrerede, fordi der er hård kamp om kunderne, og det er svært at sige nej til kunden på dén baggrund.  Hvorfor skal man "lege bank" for sin kunde?”

Banker bremser bureau-vækst

Og der er næppe tvivl om, at det forholder sig sådan. Utallige gange er Markedsføring blevet kontaktet af bureauer de seneste måneder, der tordner over annoncørernes manglende betalingsiver.

- Når du som mindre virksomhed ønsker at lave nye tiltag og oplæg overfor en kunde – ja, så tager det bare tid, før en evt. ordre kommer igennem, og derfor kræver det likviditet. Likviditet er meget svært at få i jeres branche hos bankerne, og det er fordi, det er meget usikkert, hvilke opgaver man får, og dermed er det svært at lave et budget, der holder. Bankerne er ofte stopklods for jeres branche, siger Bo Henningsen.

Og netop derfor tyr stadig flere bureauer til det næstbedste for at få penge i kassen her og nu.

- For at være hård og kontant, så oplever vi, at vores kunder benytter Fakturabørsen, fordi de slipper for personligt at skulle hæfte overfor banken. Mange må sætte hus og alt hvad de ejer i pant for en kassekredit med en ofte helt urimelig høj rente, lyder det fra Bo Henningsen, som fortsætter med at skyde med skarpt efter bankerne.

- Ved at bruge Fakturabørsen slipper de for at "bukke og neje" overfor banken samtidig med, at de selv vælger, hvornår de har brug for likviditeten, siger han.

I bl.a. den amerikanske Factoring-branche er det ikke usædvanligt, at virksomheder sælger fakturaer til mellem 60-70 procent af det udførte arbejdes værdi, men så grelt står det ikke til hos Dansk Fakturabørs, hvor det typisk koster 1 – 2 % at få pengene i kassen med det samme og så er man også forsikret, hvis ens kunde går konkurs.

Dansk Faktura Børs understreger, at virksomhederne selv vælger minimums kurs samt antal fakturaer.  

Men hvorfor i alverden bide i det sure æble og tabe penge på veludført arbejde?

- Det må også være surt, men når bankerne ikke vil lege med, så synes jeg, at man skal glæde sig over, at Fakturabørsen er med til at bibeholde vækst og skabe nye arbejdspladser, slutter Bo Henningsen.

Lidt facts om fakturabørsen

Hvad er den typiske fakturastørrelse?

- Fra 20.000 kr. til 2.000.000 kr.

Hvad er succesraten?

- 100% indenfor de sidste 3 måneder.

Hvordan er prissætningen for fakturaer?

- Fakturaerne handles typisk til kurs 98-99 pr. 30 dage.

Er der et mindste krav til antallet af fakturaer?

- Nej, sælger kan sælge enkelte fakturaer efter behov eller løbende.

Hvor lang tid løber en auktion?

- En auktion afholdes indenfor 1 dag.

Hvem har kreditrisikoen?

- Investor har kreditrisikoen på kunden.