I stedet for at dreje nøglen om som mange danske trykkerier har gjort det siden finanskrisens indtog, fik østjyske GP-Tryk.dk en ide, som viste sig at være så god, at den har gjort røde tal sorte og på få år fordoblet virksomhedens overskud.

En sjældenhed i en branche, som i den grad blev ramt da finanskrisen satte ind, fordi virksomhederne skar drastisk ned på tryksagerne. I 2012 kørte 38,5 procent af de danske trykvirksomheder med underskud.

Michael Brochmann, chefkonsulent i Grafisk Arbejdsgiverforening, siger, at virksomhederne i branchen har måttet genopfinde sig selv og tænke i nye baner for at kunne omstille sig til en tid, hvor stadig mere foregår digitalt.

En af de dem, der gik i kreativ tænkeboks for at finde en vej ud af krisen, var GP-Tryk.dk i Grenaa. Her fik direktør Henrik Kruse for nogle år siden en god idé en dag, da han kørte hjem fra et kundebesøg.

Gør det selv-værktøj

Idéen udmøntede sig siden i GP-Guiden, en bog fyldt med papir- og trykprøver, samt en onlineberegner under domænet Billigtryksag.dk. Og de to værktøjer har siden vendt op og ned på virksomheden. På de gode måde.

- Det der er det nye ved et værktøj som GP-Guiden, er at produktionschefen bliver overflødig, fordi trykopgaver kan varetages af en marketingmedarbejder uden nogen grafisk uddannelse. Samtidig kan man få en pris på en specifik opgave med det samme, frem for at vente op til flere dage på et tilbud. Og man behøver ikke bestille opgaven hos os, men kan bruge værktøjet, når man indhenter tilbud fra flere trykvirksomheder, siger Henrik Kruse.

GP-Guiden er endda blevet så populær, at den bruges som undervisningsmateriale på flere grafiske kurser rundt i landet.

Men vigtigst af alt: Efter de nye grafiske værktøjer blev lanceret har der været en stigning i antal ordrer på 114 procent i 2013, og samme fremgang forventes i 2014. Og så har succesen bredt sig ud over de danske grænser.

- En grafisk uddannet nordmand fandt vores hjemmeside på nettet og blev så begejstret for konceptet, at vi nu gennem et stykke tid har arbejdet på at tage det til Norge. Vores første testkunde gennem det norske selskab GP-Trykk.no er netop landet, og det var Oslo Kommune, som kunne få ordren til halvdelen af prisen fra de andre trykkerier.

Michael Brochmann fra Grafisk Arbejdsgiverforening siger:

- Nytænkning og omstillingsparathed er et must, hvis vi skal vækste efter krisen, og her er GP-Tryk et godt eksempel på en virksomhed, der var ramt, men som fik rejst sig igen. Deres historie kan forhåbentlig være med til at inspirere andre i branchen.

GP-Tryk.dk har fremstillet en lille video, der viser, hvordan GP-Guiden fungerer.