Når den globale Sustainable Brands-konference bliver skudt i gang i København om godt 10 dage, vil alle deltagere få en Sprout-blyant med basilikumfrø foræret.

En sjov gimmick på en bæredygtigheds-konference - men også en uovertruffen mulighed for at brande det danske produkt i en global målgruppe, der sidder lige i skabet.

- Vi håber, at vi med blyanten kan være med til at inspirere til nye måder at tænke bæredygtighed ind i virksomheders branding. Vi sælger til over 60 lande, og har allerede fat i nogle af de store giganter som Coca-Cola, IKEA og Marriott, men der er stadig mange, som ikke har hørt om os, siger stifter og adm. direktør Michael Stausholm.

Han satser på, at mange af de deltagende globale virksomheder, som i forvejen har fokus på en grøn agenda, bliver nysgerrige på at vide mere om, hvad Sprouts produkter kan.

Perfekt icebreaker

- Vi laver jo ikke bare blyanter, der kan plantes. Vi hjælper virksomheder med, hvordan de sætter fokus på de tiltag, de gør for miljø og mennesker. Mange er i tvivl om, hvordan de skal kommunikere de gode budskaber ud, fordi de er bange for at lyde selvfede. Den udfordring kan vi komme med løsninger på, fordi vores produkter har et unikt appeal over sig. De er de perfekte icebreakere, for de indeholder elementer som innovation og nyhedsværdi, siger han.

Michael Stausholm siger, at Sprout-blyanten er blevet et symbol på bæredygtighed af flere grunde.

- For det første viser den, at et produkt på en sjov måde kan få et nyt liv i stedet for at ende i skraldespanden. For det andet hiver den et meget komplekst begreb som bæredygtighed ned på jorden ved sin simplicitet, siger han og tilføjer:

- Det er klart, at bæredygtighed handler om meget mere end at plante en blyant, men vi skal alle starte et sted. Vores håb er, at man som virksomhed – og forbruger - spørger sig selv: Hvor kan vi ellers spare på affald og ressourcer? Hvor kan vi gøre en forskel?

Masser af inspiration

Udover at sponsorere blyanter, har den Taastrup-baserede virksomhed også fået taletid på den store scene, hvorfra Michael Stausholm skal holde oplæg om Sprout og bæredygtig kommunikation.

- Jeg glæder mig meget til at få lov til at fortælle vores historie. Men jeg glæder mig ligeså meget til at deltage i et netværk af ligesindede og få masser af inspiration til, hvordan fremtidens bæredygtige virksomheder ser ud, siger han.

Blandt konferencens talere ved konferencen finder man bl.a. James Hayhurst, Global Brand Equity Director hos Unilever, Alexis Haass, Director of Brand Sustainability hos Adidas, Virginie Helias, VP, Global Sustainability hos Procter & Gamble, Michael Dickstein, Global Director Sustainable Development hos Heineken, Paul Salinger, Strategic and Creative Communications/Sustainability Champion hos Oracle og Tim Brooks, Vice President for Environmental Responsibility hos LEGO Systems.