Spørger du professorer eller kloge hoveder iklædt CBS-uniformen om, hvad der rykker på marketingfronten i 2014, så er det sandsynligvis ikke disciplinen Field Marketing, de vil fremhæve.

Men Field Marketing har altid – og er fortsat trods et lidt blakket ry – et potent middel i marketingchefernes værktøjskasse, hvilket regnskabet fra bureauet AM med hovedsæde i Aalborg vidner om.

Bureauet har skabt en solid forretning ved at hverve nye kunder til blandt andet mobilselskaber, banker og energiselskaber ude i den danske virkelighed, og bureauet kommer ud af 2013 med et resultat før skat på 5,4 mio. kr. mod 1,8 mio. kr. året før.

Samtidig er egenkapitalen vokset fra 3,4 mio. kr. i 2012 til 5,5 mio. kr. i 2013.

Bedre end forventet

- Vi har i 2013 haft fokus på at cementere vores position som landets førende field marketing-bureau – blandt andet med investeringer i to nye afdelinger samt nyt hovedsæde i Aalborg. Disse investeringer har givet positiv pote langt hurtigere end forventet, siger Anders Torp, partner i AM.

AM har med de to nye afdelinger nu kontorer i Aalborg, København, Aarhus, Odense, Roskilde, Herning og Haderslev. Virksomheden beskæftiger 60 fuldtidsansatte.

Det positive regnskab får nu bureauet til at se mod udlandet.

- Vi sidder tungt på field marketing-disciplinen herhjemme og kan med vores syv afdelinger servicere kunder i hele landet – det er dog ikke urealistisk, at vi kommer til at fordoble vores tilstedeværelse i Danmark inden for de kommende år. Udlandet er dog også interessant, siger Anders Torp, som har udset sig tre markeder.

Next stop: Udlandet

- Vi har allerede kunder, som står klar med opgaver, når vi åbner afdelinger i Sverige, Tyskland og Dubai, så der er ingen tvivl om, at det er disse markeder, vi kommer til at træde ind på, når vi tager næste skridt i vores vækststrategi, siger den nordjyske iværksætter, som også er medstifter af den succesfulde crowdfunding-platform Caremaker.

AM åbnede i 2008 og er dermed Danmarks ældste field marketing-bureau. Bureauet arbejder for tre-fem kunder om året og har blandt andet haft mobilselskabet Fullrate (tidligere M1) som kunde siden starten.

Nøgletal: AM Sales & Marketing

2013/2012 (mio. kr.)

Bruttofortjeneste 19,5/14,2

Resultat af primær drift 5,3/ 2,6

Årets resultat 4/1,2