Både de danske håndbold- og fodboldlandshold burde have bred opbakning fra den danske befolkning og ride på en sand marketing-bølge af goodwill.

Men det danske fodboldlandshold har i mange år gjort deres bedste for at fremmedgøre sig fra den danske befolkning ved presseboykot, en journalistfjendsk pressechef samt et generelt attitudeproblem over for omverdenen. Det afpejler sig også på Facebook.

Det danske håndboldlandshold har til gengæld altid haft lillebror-rollen i sportsverdenen, men har med den nuværende VM-slutrunde alle tiders mulighed for at komme igennem med glade budskaber om sportslig succes. Og den chance ser håndbolddrengene ud til at gribe på Facebook.

Duellen:

Fodboldlandsholdet:

Siden bruges mest som en passiv nyhedskanal, hvor der linkes til artikler om landsholdspillere og videoer med Morten Olsen. Eksklusivt og engagerende indhold må Facebook-folket lede langt efter. Vi har at gøre med uinspireret envejskommunikation, hvor brugerne langt fra involveres godt nok.  Dog har Landsholdet en flot portefølje af gennemtænkte konkurrencer. Samlet set fremstår siden ikke desto mindre sært underprioriteret og decideret ufokuseret.

Det kunne man nok læse sig til andre steder. Hvad skal vi så bruge det til?

Denne er til gengæld både veltimet og knytter et godt bånd mellem holdet og fans. 

Reach: 

Involvering: 

Nærhed:

Total score: 5/15

 

Håndboldherrerne:

Især sponsorintegrationen med Totalkredit skinner igennem på subtil og relevant vis. Kredtiforeningens reklameunivers er intelligent smeltet sammen med Håndboldherrernes på en måde, så det kommer fansene til gode. Konkurrencen ’Kampens fan’ forstår netop, at Facebook drejer sig om at iscenesætte fans i modsætning til Landsholdets mere traditionelle ’Kampens spiller’. Statusopdateringerne er nysgerrige på fansenes vegne og stiller relevante og korte spørgsmål.  Her har vi at gøre med en side, der er så professionelt drevet, at man næsten skulle tro, at Wilbek himself trækker i trådene. 

Brugeren får inden for få minutter et godt svar.

Masser af involverende konkurrencer på fansenes præmisser.

Reach:

Involvering:

Nærhed:

Total score: 13/15

 

Nikolai G. Johnsen, MSLGroup Denmark, rådgiver en række globale brands om deres tilstedeværelse på Facebook.