Udlandet har for alvor fået øjnene op for kvaliteten af de danske PR- og kommunikationsydelser.

Nye tal fra Dansk Erhverv viser således, at branchens eksport-omsætning i 2018 lå på en lille halv milliard.

Det er en stigning på 25 procent over de seneste fem år - og ny rekord.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Det er den højeste eksport-omsætning vi har set for branchen, så længe vi har tal tilbage – hvilket vil sige i 11 år, siger Daniel Møller Jensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Og tallene vækker glæde hos erhvervsorganisationen, tilføjer han:

- Med den uro og usikkerhed, der generelt er i den globale økonomi, så er en eksportrekord, som PR- og kommunikationsbranchen leverer, i den grad værd at glæde sig over. 

Award-succes hjælper til

Tallene fra Dansk Erhverv gælder alene den del af branchen, der beskæftiger sig med virksomhedsrådgivning om PR-arbejde og kommunikation.

De rummer altså ikke eksportomsætning fra for eksempel reklamebureauer. 

Alligevel er der ingen tvivl om, mener man fra Dansk Erhverv, at danske præstationer i udlandet – for eksempel ved awardshows – også skaber øget interesse:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi så jo bl.a. senest med de flotte præstationer i Cannes Lions, at udlandet er vilde med Danmark og den danske branche, siger Daniel Møller Jensen, og tilføjer:

- Generelt er de danske bureauer dygtige, deres kunder er i stigende grad internationale og flere og flere bureauer fokuserer også selv målrettet på udlandet.