Det har før været fremme, at "listige" annoncører køber falske Facebook-likes fra såkaldte click-farms i Bangladesh, Indien og andre steder for at puste sig op og dermed virke mere attraktive.

En YouTube-video, som siden i mandags har floreret på nettet og er blevet vist mere end 1,2 mio. gange, understreger problemets omfang.

Videoen – som den australske videnskabsjournalist Derek Muller står bag – påviser bl.a., hvordan click-farms går efter Facebooks betalte annoncer, som er dem, der vises i brugernes Newsfeed.

Ergo kan annoncører nu blive udsat for, at de likes, som bliver genereret fra deres kampagner, kommer fra folk, eller i virkeligheden click-farms, som er fuldstændigt ligeglade med det pågældende brand og dets produkter.

Facebook har længe bekriget click-farms og slettet mere end 90 millioner falske profiler for at komme fænomenet til livs.

Knapt så målrettet

Ifølge Jacob Mouritzen, i dag social media-konsulent hos Advice, men den 1. marts skifter til mediabureauet Mindshare, er det problematisk, når annoncører betaler flere hundrede tusinde kroner for en kampagne, som Facebook forsikrer, der rammer en bestemt gruppe mennesker.

- Når en annoncør har betalt Facebook for at ramme en særlig gruppe mennesker, som er defineret ud fra bestemte interesser, alder og geografi, så skader de falske likes annoncørens edgerank, da andelen af aktive ”fans” falder. For med fans, der måske ”liker” 20.000-30.000 Facebook-sider, er det vanskeligt at forestille sig, at de bidrager med synderlig meget aktivitet, siger Jacob Mouritzen.

Alt sammen mere eller mindre katastrofalt, da annoncørens organiske reach falder. Problemet opstår ofte fordi, at Facebooks målretningsværktøj vurderer, hvilke brugere, som med størst sandsynlighed vil ”like” en side. Og de mennesker, der således har liket 25.000 sider vil derfor med stor sandsynlighed blive eksponeret for annoncer oftere end andre brugere.

- Der er kort og godt tale om en ond spiral. Jo mere annoncøren køber, des mindre reach kommer der ud af indsatsen. Så når annoncøren køber likes i håb om at opnå en større rækkevidde, er det som at tisse bukserne, hvis man ikke passer på med sin annoncering, konstaterer Jacob Mouritzen.

Indhold er stadig konge

Udfordringen er derfor, hvordan man som annoncør kan undgå eller reducere andelen af falske likes. Jacob Mouritzen mener, at det sidste ende handler om, hvorvidt ens brand er interessant, og derfor handler det om Content.

- Der ingen vejen udenom ”content”. Der er nu engang det, som driver folk på sociale medier. Men helt lavpraktisk kan man jo også vælge at rette sin annoncering efter en gruppe af mennesker, som er særligt aktive på konkurrentens side og prøve at vinde deres sympati. Så ved du da i hvert fald, hvad du får, fastslår Jacob Mouritzen.

Så annoncører skal indstille sig på, at den eneste farbare vej er at være omhyggelig og levere fremragende indhold, lyder læringen.

Se den omtalte video her.