”Praktikanter er normalt nogle, der laver kaffe og klipper i pap”.

Sådan lød en fordom hos en af reklamebureauet Zupa Recommendeds unge praktikanter, inden hun startede på bureauets talentforløb som såkaldt GNOM. Den fordom er for alvor gjort til skamme, for i går gik tre af efterårets fem GNOM’er i luften med en international kampagne, som de selv har udviklet og solgt til Metropol. Endda ganske overbevisende:  

- Grunden til, at vi nærmest købte på stedet, var deres overbevisende forståelse for vores målgruppe, og især målgruppens brug af medier og måde at kommunikere på. Det var en fornøjelse ikke at se skyggen af et forslag til en folder eller et messe-roll-up, men i stedet en 100 procent digital kampagne, hvor vores nuværende studerende skal bruges som ambassadører til at sprede budskabet viralt, fortæller Lillian Bigum, der er kommunikationskonsulent hos Metropol.

Hun kalder den nye kampagne så tidssvarende, som det kan blive, og helt i tråd med skolens kommunikationsstrategi i øvrigt.

- Vi prøver at være meget bevidste om at møde vores målgruppe, de 18-24-årige, hvor de er – og det er svært, fordi man hurtigt selv er et gammelt røvhul som 38-årig. Men da GNOM’erne selv er i målgruppen falder det dem tydeligvis helt naturligt at leve op til det krav, siger Lillian Bigum.

Målet er at tiltrække flere internationale studerende - uden for EU - til Metropols uddannelse i global sundhed og ernæring, og kampagnen er lagt an på netværkskommunikation. Omdrejningspunktet er et kampagnesite med en tæller, der viser antallet af overvægtige og antallet af underernærerede mennesker på kloden. Begge tal er astronomiske. Sitet rummer også en tæller for de få, der vil gøre en forskel: Uddannelsens studerende.  

- Pointen er, at man udleder et paradoks fra de to store problematikker, kontra hvor få, der egentlig er til at ændre på det. Det er et paradoks, der skal gøre det interessant og appellerende, og som skal få målgruppen til at se det attraktive i at blive blandt de få, der vil gøre en forskel, siger programleder for GNOM’erne, Christian Mouroux.

På kampagnesitet er alt indhold deleligt. Ikke blot til de gængse vestlige sociale platforme, men til alle verdens sociale platforme - også dem der hitter i Kina. Og for at få kampagnen ud globalt bliver kampagnesitet seedet via internationale netværk, Metropols egne kanaler og de nuværende studerendes netværk. Til at løfte budskabet er der også lavet en film, som kan ses her.