DSB har ikke haft det forrygende let de seneste år, hvor bl.a. omfattende sporarbejder og de deraf følgende forsinkelser gentagne gange har testet danskernes tålmodighed.

Nu har de danske statsbaner så iværksat en charmeoffensiv på kommunikationsfronten, der omfatter et helt nyt slogan: ”Du kan køre med os”.

Det præsenteres i en ny reklamefilm, hvor musiker og X Factor-dommer Thomas Blachman har den altoverskyggende hovedrolle. Her taler han bl.a. om DSB som et tilbud til alle danskere: Tykke og smalle, pendlere og bilister, cyklister og egoister. Toget er et tilbud til os alle, hvad enten vi bruger det eller ej, lyder det bl.a.

Det overordnede budskab i filmen synes at være, at kollektiv transport ikke blot er effektiv og bæredygtig infrastruktur. Det er også der, hvor Danmark og danskerne mødes, hvilket hænger fint sammen med ”Du kan køre med os”-sloganet.

Det minder i øvrigt ikke meget om tidligere tiders DSB-slogans: De seneste er  ”Ud og se med DSB”, ”DSB – hvis tiden er vigtig”, ”Lige til” og senest ”Kom med”.

Nye toner fra DSB

Hvad har ændret sig?

- Vi har ikke anvendt ”Kom med” voldsomt meget de seneste år, men nu mente vi, at det var på tide med nye toner, der bl.a. kan være med til at løfte den kollektive trafiks omdømme herhjemme, siger Lars Kaspersen, kommunikationsdirektør i DSB.

I filmen beskriver Thomas Blachman de danske toge som fællesskabets kampvogne, ejet af os alle sammen, men han taler også om IC 4-tog, togdøre, der går i baglås, og sporarbejder på Fyn.

- Det kan godt være, at stationerne er slidte og sæderne flade som din onkels røv, men der er noget smukt i at køre i tog, lyder det fra Blachman.

Ærligt, men hvorfor er det nødvendigt?

- Fordi det jo er sådan, det er. DSB er en virksomhed, som rigtig mange danskere benytter i hverdagen, og som stort set alle har en holdning til. Det nytter ikke noget at stikke hovedet i busken, men derimod at få sagt og vist, hvorfor vi mener, at det er smukt og dejligt at køre i tog, siger Lars Kaspersen.

”Du kan køre med os” er udviklet i samarbejde med reklamebureauet Mensch og skal benyttes bredt i DSB’s kommunikation fremadrettet.

Du kan se den omtalte reklamefilm, som Bacon har produceret og Martin Werner instrueret – her: