”Kan fisk prutte? Kan man kede sig ihjel?”

Sådan lyder et par af de spørgsmål, som er omdrejningspunktet i en ny kampagne for ”Forskningens Døgn”, og som det københavnske reklamebureau Baron & Company sender i luften i næste uge.

Kunden er Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, og målet med kampagnen er ”at sparke til billedet af den gråhårede forskernørd, der arbejdslivet igennem slæber rundt på tonstunge briller i et laboratorium”, som bureauet formulerer det.

- Forskning er alt mellem himmel og jord. Forskning vedrører os alle. Det er det, vi med kampagnens lidt spøjse spørgsmål forsøger at formidle til danskerne, siger bureauets ejer og direktør, Søren Baron Rom.

Han understreger, at alle spørgsmålene naturligvis kan besvares og forskningsmæssig forklares.

Her kan du fx læse svaret på spørgsmålet i denne artikels overskrift.

Kampagnen består primært af outdoor, online og social.

På Facebook kobles konkurrencen til outdoor-kampagnens spørgsmål, og konkurrencedelen er bygget op, så den samtidig giver ministeriet - og andre - en pejling på, hvilke forskningsområder, Danmark skal satse hårdest på fremover – og hvorfor.

Konkurrencen ligger i en Facebook-app, som markedsføres via Facebook annoncering og QR-koder på kampagnens outdoor-media.

Selve begivenheden - Forskningens Døgn - åbnes officielt af  Kronprins Frederik den 2. maj VIA University College i Århus, og kører med events spredt ud over hele landet fra 2. til 4. maj.

Kampagnen rummer også en lille animationsfilm, som du kan se her.