En hacker lyder i de flestes øre nok som en fordækt person, der bruger sine evner til at få hjemmesider til at bryde sammen, stjæle forretningshemmeligheder eller noget helt tredje.

Men sådan er det ikke nødvendigvis.

De ”moralske” hackere – eller white hat hackers – er nemlig en gevinst for alle, da de bruger deres evner i den gode sags tjeneste.

Det er omdrejningspunktet i en ny kampagne – Danmark har brug for flere hackere – som spilfirmaet Ubisoft noget utraditionelt står bag i samarbejde med Københavns Universitet.

Test dine hacker-evner

Kampagnens omdrejningspunkt er sitet www.flerehackere.dk, hvor ”gode” hackere in spe kan teste evnerne og vinde billetter til verdens største digitale festival, DreamHack, i Sverige. 

Kampagnen gik i luften samtidig med, at Ubisoft lancerede computerspillet Watch Dogs 2, der også har en hacker i hovedrollen, men baggrunden er skam alvorlig nok.

- Watch Dogs er et godt eksempel på, hvordan hacking som stofområde er blevet mainstream og et tema i adskillige tv-serier, film og spil. Den interesse vil vi gerne bruge til at sætte fokus på en stor problemstilling for Danmark, nemlig at vi mangler dygtige unge hackere til at sikre os mod fremtidens cyberkriminalitet, siger David Antell, PR-ansvarlig i Ubisoft Danmark.

Det bakkes op af en rapport fra regeringen, der viser, at Danmark kommer til at mangle 19.000 it-professionelle i 2030, og det kan give problemer for vores evne til at forhindre cyberkriminalitet.

Grund til bekymring

Ken Friis Larsen, der er lektor ved Datalogisk Institut på Københavns Universitet og med til at uddanne fremtidens it-sikkerhedseksperter, råber vagt i gevær.

- Det er vigtigt for det danske samfund at uddanne it-kyndige, der bl.a. kan imødegå den omsiggribende it-kriminalitet, og som forstår de nye typer af angreb fra cyberspace. Derfor er vi også meget positive over for denne kampagne, der forhåbentligt kan få endnu flere it-talenter frem i lyset, siger han.

Det omtalte kampagnesite – og den tilknyttede test – er udviklet i samarbejde med en sikkerhedskonsulent fra Deloitte, der bl.a. rådgiver virksomheder inden for it-sikkerhed og cyberkriminalitet.

- Vi kan tydeligt mærke, at it-kriminalitet er et voksende problem for både danske og udenlandske virksomheder, der efterspørger rådgivning om dette. Det er en stor udfordring, og der er behov for dygtige talenter til at tage kampen op, og det håber vi, at kampagnen kan være med til at fortælle, siger Kristoffer Blædel, der er sikkerhedskonsulent i Deloitte Risk Advisory Cyber Operations.

Kampagnen og hacker-testen kører frem til den 29. november kl. 23.59. Bag kampagnen står Holm Kommunikation, der allerede nu kan melde om stor interesse. Knap 3.000 (2.975) har indtil videre meldt sig til konkurrencen.