En ny måling viser, at mere end hver anden dansker har fået et mere negativt syn på Falck i kølvandet på den såkaldte Falck-sag.

Det skriver Avisen.dk.

Ifølge mediet svarer 53 procent af danskerne i en ny måling, som analyseinstituttet Wilke står bag, at de har fået et mere negativt syn på Falck. 

Målingen er foretaget efter Falck-sagen, hvor Konkurrencerådet har slået fast, at den hæderkronede virksomhed har misbrugt sin markedsposition.

Efter Falck for år tilbage havde tabt ambulancekørslen i Region Syddanmark til BIOS begyndte man i 2014 i det skjulte, at sværte BIOS til.

Det skete blandt andet i samarbejde med kommunikationsbureauet Advice, der mandag stod skoleret for bestyrelsen i brancheforeningen Kreativitet & Kommunikation, der efterfølgende rettede en skarp kritik af bureauet. 

Advice-boss Espen Højlund har tidligere udtalt, at formålet med Advices arbejde "ikke var legitimt", ligesom han har undskyldt bureauets ageren.

I forbindelse med den nye måling fortæller direktør og partner i kommunikationsbureauet FRIDAY, Lars Bo Kirk, at det kan tage flere år at rette op på et image, der har lidt et alvorligt knæk. 

- Falck er jo en af de virksomheder, som samfundet er bygget op omkring, og som mange har en enorm tillid til. Når det så kommer frem, at der har eksisteret en kultur, hvor det har været okay at svine konkurrenter til, er det klart, at mange bliver enormt vrede og skuffede, siger han til Avisen.dk.

Falcks kommunikationsdirektør, Kaspar Bach Habersaat, oplyser til mediet, at han ”er ked af, at halvdelen synes mindre godt om Falck.” 

- Men jeg forstår dem udmærket, siger han.