Danske virksomheder taber til udlandet. Udlandet vinder danske kunder. Markedsføring i udlandet mangler.

Så kontante var budskaberne fra FDIHs direktør Anette Falberg, da hun i anledning af det nye vækstinitiativ dinvirksomhedonline.dk, præsenterede dugfriske tal for dansk nethandel.

Tallene viser, at nethandlen fastholder en høj vækst.  Alene i 2012 vil den være på ca. 53 milliarder kroner, og danskernes vækstrate for online handel er den højeste i Europa.

Men fordi danske virksomheder ikke er nok med på nettet, så vokser handlen med udenlandske sites pt. med 20 procent.

- Vi er ved at give online væksten væk til udlandet, fordi virksomhederne enten ikke har sider eller markedsføring, siger Anette Falberg fra FDIH.

De hårde tal viser, at 65 procent af alle butikker sælger i udlandet, men kun lidt. Blot hver 10. danske netbutik har i dag mere end 20 procent af deres omsætning i udlandet. Og årsagen til den lave omsætning er i vid udstrækning manglende markedsføring.

Retail går  online

- Lige nu er det børnefamilier og 50+ der handler mest.  De unge, der lige om lidt har villa, volvo og vovhund - og dermed bliver storforbrugere, handler især i udlandet. Så hvis danske virksomheder ikke vågner op, så vil de miste den store kundegruppe, understreger hun.

En 2020-plan for fremtiden viser, at hvis udviklingen fortsætter som i dag, vil fysisk detailhandel udgøre 53 procent i 2020 og resten online og heraf vil 15 procent af omsætningen gå til udenlandske sites.

- Det gælder bare om at komme i gang. Og i FDIH er vi helt klar over, at nethandel bliver besværliggjort af stram tolkning af EU reglerne i Danmark. Danmark er duksedrenge – og det synes vi er fint – så længe de andre EU lande gør det samme. Pt. er det konkurrence-forvridende. Så det arbejder vi på, der ændrer sig, siger Anette Falberg.

FDIH er sammen med Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen , Håndværksrådet, IVÆKST, Amino, IBIZ-center, Google og Deloitte med i Initiativet dinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder f.eks. kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier.

Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.