Steve Jobs sagde engang i et stopfuldt auditorium på MIT i Cambridge, Massachusetts, at lægernes cancer-diagnose var ”det bedste strategiske værktøj, jeg nogensinde har fået.” Han blev motiveret og blikket skærpet.

Når danske biografgængere i dag sætter sig til rette foran det store lærred, er der store chancer for, at de ser en film, der har samme omdrejningspunkt – om end ikke helt så drastisk.

Manden bag den utrolig smukke og tankevækkende film er Nicolai Bille Krogh, og filmen er reklame for Go Dream, der sælger godt 300 forskellige oplevelser. Nicolai Bille Krogh skabte Go Dream på ryggen af oplevelsesgaver.dk, der gik konkurs. Nu har ideen fået nyt liv af en målrettet iværksætter, der selv fik et wake-up call som 30-årig:

– Jeg blev diagnosticeret med en lidelse, der forringer mit syn og min hørelse, så jeg som 50-årig risikerer at være både blind og døv. Efter et års tid, hvor jeg gik i sort af selvmedlidenhed, tænkte jeg, at Steve Jobs måske havde en pointe, siger Nicolai Bille Krogh, der i dag er 38 år og har 40 procent af synet i behold.

– Jeg valgte at gribe livet og sagde mit job op som underviser på Køge Handelsskole, købte oplevelsesgaver.dk ud af en konkurs for at koncentrere kræfter om de mål, jeg selv valgte at opstille. Go Dream lå jo i en slags præcis forlængelse af det.

Don Ø er medejer

I dag har han ikke tid til ynk med en forrygende forretning, der omsætter for et trecifret millionbeløb i år. Desuden har han fået kone og tre børn, et andet af målene. Og trykker man Nicolai Bille Krogh på maven, siger han, at næste mål med forretningen er en omsætning på 1 milliard kroner om fem år.

Nicolai Bille Krogh har haft god hjælp til at strukturere sin forretning, idet hans mentor er Flemming Østergaard, alias Don Ø, der også har købt sig ind i Go Dream.

– Jeg havde ikke tilstrækkelig forstand på det at drive en så ekspansiv proces, som Go Dream viste sig at være, at jeg simpelthen spurgte Flemming, om han ville hjælpe. Det ville han, og han er i dag bestyrelsesformand for butikken.

Men tilbage til kommunikationen, en film-drøm skabt af den lovende instruktør, Rune Milton-Olsen, ”den næste Nicolai Fuglsig,” som Jakob Blom, kreativ chef hos bureauet Anew påstår. Jakob Blom tændte på idéen, allerede mens Nicolai Bille Krogh pitchede den for ham, og Anew løb med bureau-opgaven.

– Det er en unormal reklamefilm, Rune har skabt, meget langt fra ”ser-her-er-godt-produkt-du-skal-købe”. Go Dream er en drøm om, at vi skal huske at skærpe sanserne, mens vi lever. Skelettet er en ballontur, men hvis det bare var selve turen, ville det være Old School kommunikation.

– Rune har skabt en fabelagtig fortælling, der har en krog til Go Dream og til Nicolai Bille Kroghs egen historie. Jeg håber meget, den vil røre publikum, slutter Jakob Blom.

Filmen er første skud på Go Dreams strategi om også at flytte sig ud over de danske grænser. Oplevelser, det være sig at flyve i ballon, køre Ferrari, eller give et kursus i madlavning, vil vokse eksplosivt, mener iværksætteren, der har været genial nok til at sælge produkterne i gaveæsker af DVD-størrelse. De skal stå, hvor de nærmest usælgelige CD-kassetter står i dag. Fona er fx en af de nye samarbejdspartnere.

Go Dream filmen kommer også til at køre på tv med en seriøs kampagne, der meget usædvanligt viser 45 sekunder lange spots. Smuk er den, og historien er helt afgjort tankevækkende.

Filmen er skåret til 15, 30, 45 og 60 sekunder, og du kan se 60 sekunders udgaven her.