Op til landskampen i Slovakiet i går aftes har det nok været svært at finde en grimasse, der ku’ passe hos Discovery Networks, der står bag Kanal 5, hvor kampen blev sendt. 

For man har helt sikkert ikke betalt for at sende en landskamp med spillere fra 2. division og Danmarks-serien.

Men da seertallene her til formiddag tikkede ind, så er grimasserne nok blevet til noget, der ligner smil.

Kampen blev nemlig til en seermæssig succes. Men der er grænser for størrelsen på smilene, for Discovery har fortsat reservationer over hele situationen.

– Vi kan konstatere, at der har været stor interesse for at se kampen mellem Slovakiet og Danmark i går aftes. Selvom vi selvfølgelig er glade for, at seerne finder frem til landsholdet på Kanal 5, så er det isolerede seertal for kampen ikke det vigtige i den her sammenhæng, lyder det i en kommentar fra Discoverys CEO, Christian Kemp.

Det lyder videre:

– På trods af erstatningslandsholdets store indsats fastholder vi også, at vi ikke kunne vise det produkt, vi og de danske fans forventede og har betalt for. Derfor håber og opfordrer vi selvfølgelig også til, parterne finder en løsning, så Danmarks første kamp i Nations League mod Wales på søndag afvikles med det stærkest mulige danske landshold.

Lidt af et scoop

Resultatet blev til et seertal på 624.000 og en share på 38,2. Kanal 5 sendte også Danmarks venskabskampe op til VM, og sammenlignet med dem, blev kampen i går en ren top.

Den mest sete af dem var Danmark-Chile, som 498.000 så, hvilket var en share på 26,5. Kampen i går havde således et seertal, der var 25 pct. højere og en share, der var 44 pct. højere.

De to venskabskampe i juni lå lavere, men her var vejret godt i modsætning til marts. Det var det til gengæld også i går, og hertil kommer, at man må formode en større seer-interesse for landsholdet lige op til VM-turneringen end her i september, hvor der ikke er det helt store på vej.

Al omtale er god omtale

Discovery har dog også kunnet glæde sig over en massiv omtale i alle medier af kampen, så ud fra konceptet om, at enhver omtale er god omtale, så har det måske medvirket til at markedsføre kampen.

På den anden side har der også været en del hadefulde kommentarer på de sociale medier. Til gengæld har man også på tv-stationerne kunnet følge, hvordan familier, venner, kollegaer, drenge i klubberne etc. har synes, det var sjovt at se nogle af de lokale optræde i landsholdstrøjen, og bedømt på seertallene, så har den trend været stærkere end de negative på de sociale medier.

Når man så lægger til, at de kommer hjem med et hæderligt resultat – et nederlag på 3-0 var langt bedre end forventet – og til et rimeligt skudsmål for præstationen, så ligner det, at også DBU i momentet lander på benene. I den sammenhæng betyder det mindre, at de fik god hjælp af slovakkerne, der formentlig kunne have savet holdet over, hvis de havde villet.

Katastrofen udeblev. På den anden siden skal DBU nok ikke forledes til at tro, at de kan fortsætte ad dette spor. Det var sjovt en enkelt gang – men næppe mere.

Kamp                                                         Seertal                                Share

Slovakiet-Danmark                                   624.000                                  38,2

Danmark-Chile                                          498.000                                 26,5

Danmark-Panama                                    491.000                                 27,1

Danmark-Mexico                                     468.000                                  36,5

Sverige-Danmark                                     364.000                                  35,5

Kilde: Gallup TV-meter