Overvågningstjenesten Overskrift.dk har fået en design-overhaling, så det nu bliver endnu enklere at følge med i, hvad danskerne skriver om dig, dit brand eller din virksomhed på sociale medier.

Eksempelvis kunne Lars Løkke Rasmussens spindoktorer have gravet sig ned i de 11.932 forskellige opdateringer, der alle nævnte vores tidligere statsminister herhjemme den sidste måned, hvis de var kunder i butikken.

De ville også kunne se, hvordan omtalen er bygget op over de sidste to uger, og hvordan den eksploderede, mens Løkke beklagede og undskyldte på maraton-pressemødet i søndags. Og de havde kunnet zoome ind og læse, hvordan omtalen udviklede sig minut for minut på hver sin sociale platform.

Alt sammen garneret med lagkage-diagrammer, grafer og profil-billeder, der er med til at illustrere den største styrke ved virksomhedens værktøj, Overblik: Det danske indhold.

Kan stoppe shitstorms

Det kan Sarah Grøn, der er digital redaktør på Statens Museum for kunst tale med om.

- Med Overblik får man netop, som navnet lover, et uvurderligt overblik over, hvordan ens brand bliver omtalt online. Vi har brugt Overblik flere gange til at fange potentielle krisesituationer, siger hun.

Hun fortæller, at museet også har fået hjælp i den mere fredelige ende af PR-spektret. Bl.a. er værktøjet blevet brugt til at skabe kontakt med bloggere, der kunne være interesserede i at omtale dem.

- Det har givet resultater og dermed større synlighed til fx vores aktuelle særudstillinger, fortæller Sarah Grøn.

Det er således samtalerne på den danske del af de sociale medier, der er Overbliks niche. Bag tjenesten, der startede som ren blog-overvågning for snart ti år siden, står Stefan Bøgh-Andersen og Jens-Ulrik Lange.

Overskrift.dk lancerede sin første version af Overblik for to år siden. Siden da er omsætningen ti-doblet. Udover Statens Museum for Kunst og Undervisningsministeriet tæller kundelisten blandt andet DR, Mannov, Thansen, Skanderborg festival, Rigspolitiet, Region Hovedstaden, Sjælland og Syddanmark, eboks og emærket.