Inden statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) udskrev valget, lød forventningen fra flere sider, at de populære influenter ville være en del af partiernes kampagner.

Men eksemplerne på at influenter hjælper partierne er her godt halvvejs i valgkampen få, mens flere influencerbureauer oplyser, at man slet intet samarbejde har med partierne.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det gælder bl.a. hos et af Nordens største, CUBE, hvor Rasmus Kolbe, Creative Director & Partner, siger:

- I det hele taget har jeg set meget lidt brug af influenter, og det kan jeg da godt undre mig lidt over.

Rasmus Kolbe, der også er kendt som Lakserytteren, peger på to mulige forklaringer på, at partierne ikke har kastet sig mere over influent-samarbejder endnu.

- Den første er, at det kan være svært at få folk til at fortælle, hvad de stemmer, og den anden er, at det kan være svært at finde en influent, der har samme holdning som partiet, siger han og understreger, at det dog ikke er meget sværere end at finde den helt rigtige influent til et brand.

- Det er min opfattelse, at mediebranchen og partierne endnu ikke kan se værdien i influencer marketing. De ser en lille smule ned på området, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Henrik Akselbo, direktør og medstifter af et andet stort influencer-bureau, Bloggers Delight, kan også fortælle, at der er stille på influencer-fronten i forbindelse med valgkampen.

- Vi har ingen samarbejder med politiske partier. Vi var i dialog med ét enkelt, men det løb ud i sandet, siger han.

Hvad skyldes det?

- En forklaring kan være, at valgkampsperioden er kort, og den har et kort aftræk, siger Henrik Akselbo, og peger, i lighed med Rasmus Kolbe på, at det kan være svært at finde en influent, der er parat til at arbejde for et politisk parti.

- Deres følgere har jo alverdens partifarver, og der vil altid være en frygt for at støde nogle af sine følgere fra sig, siger han og understreger, at han havde forventet at se flere eksempler på politiske partier med influent-samarbejder på nuværende tidspunkt i valgkampen.

- Men de kan jo stadig nå at dukke op, da valgkampen langtfra er ovre, siger Henrik Akselbo.

Et af de influent-bureauer, der er på scenen i valgkampen, er Gonzo Media. 

- Vi har optaget en række videoer, hvor Mette Frederiksen taler med bl.a. YouTube-stjernerne Anna Briand og Frederik Trudslev, som begge har en oprigtig interesse i politik og samfundsproblemer, siger Martin Wiinholt, CEO i Gonzo Media.

Samarbejdet begyndte i forbindelse med videoer op til Skolevalg 2019, og det resulterer også i nye videoer i forbindelse med valgkampen.

- Der er dog ikke tale om et typisk influent-samarbejde, da videoerne er indrykket som annoncer på bl.a. YouTube og ikke på influentens egne kanaler. Det er vigtigt for os at understrege, at det netop tydeligt fremgår, at der er tale om annoncer, siger han.

Du kan se en af de omtalte videoer herunder: