Det er i strid med loven, når partierne uden at indhente samtykke målretter Facebook-annoncer med statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Mette Frederiksen (S) ved hjælp af private oplysninger. 

Det mener flere eksperter som DR har talt med, efter mediet har undersøgt de to toppolitikeres annoncering på det sociale medie.

Det viser sig nemlig, at Venstre og Socialdemokratiet benytter private oplysninger om personers adfærd uden brugernes accept.

- Når annoncører målretter annoncer på baggrund af persondata, så gør de efter min vurdering noget ulovligt, for de har ikke noget samtykke, siger Sten Schaumburg-Müller, som er professor i IT-ret på Syddansk Universitet til DR.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvis man som bruger kigger nærmere på, hvorfor man bliver præsenteret for en Facebook-annonce fra Lars Løkke Rasmussen får man efter få klik med musen at vide, at ”en af årsagerne til, at du ser denne annonce er, at Lars Løkke Rasmussen gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i Venstre.” 

- Dette er baseret på din aktivitet på Facebook, som f.eks. at synes godt om sider eller klikke på annoncer, oplyses det.

Ifølge DR er professor i IT- og medieret ved Aalborg Universitet Søren Sandfeld Jakobsen og Ayo Næsborg-Andersen, der er lektor i persondataret på Syddansk Universitet, enig i Sten Schaumburg-Müllers vurdering.

Havde Facebook-annoncerne været målrettet brugere, der tilkendegiver, at de stemmer på enten Venstre eller Socialdemokratiet, så havde det været lovligt, oplyser lektor Ayo Næsborg-Andersen til DR.

Både hos Venstre og Socialdemokratiet afviser man, at man er kant med loven.

- Vi følger til enhver tid Datatilsynets gældende anvisninger. Desuden forventer vi naturligvis, at Facebook overholder alle GDPR-regler på området. Vi har fået bekræftet hos Facebook, at deres annoncemodul overholder reglerne, skriver Venstre i en mail til DR.

Ifølge DR har Facebook analyseret sig frem til, hvilke partier over en million danskere er interesserede i ud fra vores adfærd på det sociale medie. Det er disse data, Venstre og Socialdemokratiet bruger til at målrette annoncer.

Advokat Heidi Højmark Helveg, der er ekspert i markedsføringsret, forklarer, at det for marketers handler om at holde sig fra Facebook-markedsføring, der bygger på data, som giver indblik i fx brugernes politiske interesser, seksuelle orientering eller religion.

- Man skal holde sig fra det følsomme. Det er det, der er galt her. Det her betyder ikke, at al Facebook-markedsføring, der bygger på indsigter, ikke er lovlig. Men når vi har med de følsomme data at gøre, er der ikke meget tvivl om, at det er i strid med reglerne, siger hun til Markedsføring.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.