Mark Zuckerberg, stifter af Facebook, fortalte i går på F8 udviklerkonferencen i San Jose i Californien, at verdens største sociale medie står over for et fundamentalt skifte.

Facebook vil fremover bruge mindre krudt på det klassiske nyhedsfeed og offentlige opslag. I stedet skal en række initiativer gøre Facebook til en mere privatlivsfokuseret kommunikationsplatform.

Det medfører blandt andet, at der i højere grad vil blive fokuseret på grupper og begivenheder, og det skifte vurderer Jan Christiansen, Facebook-ekspert og VP Marketing i Bancore, der kan være godt nyt for det sociale medies mange annoncører.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Der er næppe tvivl om, at det kan gøre Facebook mere interessant, da annoncører kan ramme meget mere præcist med deres budskaber i blandt andet Facebook Groups end med annoncer i det klassiske nyhedsfeed, siger han og fortsætter:

- Brugerne på Facebook poster jo i dag mindre bredt til venner og offentligheden og mere i mindre netværk som interessefællesskaber omkring f.eks. rejser, og det er den udvikling, Facebooks udmelding skal ses i lyset af, siger han.

Hvad vil ændringerne kræve af annoncørerne?

- Først og fremmest at de fremover skal være endnu skarpere på deres målgrupper end tidligere, siger Jan Christiansen, der også mener, at Facebook står foran en stor opgave i at genvinde tilliden blandt brugerne på privatlivs-området.

Facebooks ”fundamentale skifte”, der også indebærer et ønske om at sikre brugeres data bedre end tidligere, kommer nemlig i kølvandet på, at det sociale medie de senere år har været i strid modvind på netop den front.

Ikke mindst Cambridge Analytica-skandalen, hvor der blev givet adgang til millioner af brugeres personlige oplysninger uden deres vidende, har sat sine spor.

Ifølge tech-mediet The Verge adresserede Mark Zuckerberg også dette på F8 konferencen:

- Jeg kan godt forstå, at mange er usikre på, om vi mener det her. Vi har ikke ligefrem det bedste omdømme, når det kommer til privatlivsbeskyttelse lige nu for at sige det mildt. Men jeg er fast besluttet på at gøre det her godt og at begynde et nyt kapitel for vores produkt, sagde han ifølge The Verge.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ekspert: En del at rette op på

Også Benjamin Rud Elberth, der driver Elberth Kommunikation, mener, at Facebook har en del at rette op på på privatlivs-fronten.

- Indtil videre ligner det et nødvendigt træk fra Facebook – endnu et – for at imødekomme den kritik, de har været udsat for som led i de indrømmelser, Zuckerberg gav ved høringer i USA og EU, forklarer han og fortsætter:

- De har været for dårlige til at sikre valghandlinger (danske politikere har lige været igennem den mest komplekse verifikationsproces i mands minde for at få lov at annoncere).

- Dertil kommer, at Facebook har været for dårlige til at bekæmpe Fake News, og at de ikke har slået nok ned på Hate Speech, mener Benjamin Rud Elberth.

- Endelig har de ikke passet godt nok på vores data. Det ser ud til at de tager et vigtigt skridt nu, men jeg vil se det, før jeg kan bedømme, om det kommer til at virke, slutter han.

Se et sammendrag af Zuckerbergs tale ved F8 herunder: