Influencer marketing er en af de hotte discipliner i øjeblikket, og bureauer af alle slags kappes om at være bedst til den nye disciplin på det danske marked.

Det har på det seneste givet masser af nye kunder i butikken hos Woomio, der står bag et influencer relations management-værktøj.

Kundelisten er senest blevet udvidet med bureauer som Primetime og Patriksson Communication, og den tæller nu flere end 30 bureauer, hvoraf store mediebureauer som MediaCom og Vizeum kan nævnes.

Væksten er især kommet efter ankomsten af Woomios nye salgschef og partner, Nikolaj Skarbye, der i august blev headhuntet fra en stilling som landechef hos Mynewsdesk.

Hans forklaring på Woomios fremgang er, at virksomheden fra dag ét har prædiket saglighed og transparens i en branche, der ellers har haft masser af problemer med det modsatte:

- Alle brancher skal igennem en modningsfase, og der er influencer marketing nu blevet så etableret, at man fra kundesiden kræver tal og strategi på lige vilkår med alle andre discipliner, siger han.

- Derfor har vi fra starten af satset på, at brugere af vores værktøj skal have en klar konkurrencefordel i form af valide tal, fortsætter Nikolaj Skarbye. 

Falske følgere-fokus løfter forretningen

Han fortæller samtidig, at den seneste tids megen fokus i såvel danske som internationale medier på falske følgere på Instagram og YouTube har gjort det nødvendigt for annoncørsiden at sætte sig bedre ind i influencer marketing. 

- Al snakken om falske følgere har gjort det ekstra relevant, at komme et spadestik dybere end overfladiske tal som fx Antal Følgere. Så lige nu rider vi på en bølge, hvor danske bureauer bruger os til at bevise over for kunderne, at de investerer i de rigtige influencere, siger han.

Efter at have erobret store dele af det danske bureaumarked er det næste punkt på strategiplanen ifølge Nikolaj Skarbye at gøre indhug i bureaulandskabet i UK, Sverige og Norge.

Bag sig har Woomio kapital i form af Christian Stadils investeringsvirksomhed Thornico, Klaus Nyengaard samt KickAss Capital, der har været investorer i virksomheden i længere tid.