Kim Larsen var folkekær – det er sagt mange gange – og nyhedsmediernes adfærd i går og i dag afspejler det. Men også de sociale medier understreger, hvor stor rækkevidde han havde i forhold til danskerne.

Jan Birkemose står bag sitet Medietrends, og han har analyseret aktiviteten på Facebook, som han vurderer har slået alle rekorder.

– Jeg har ikke tal, der kan dokumentere påstanden, men jeg har ikke umiddelbart nogen erindring om begivenheder, der har genereret en tilsvarende aktivitet på Facebook, siger Jan Birkemose.

Opgørelsen viser, at der på såkaldte verificerede Facebook-sider, hvor man altså har kunne hente statistik på, blev givet næsten 165.000 likes, knap 60.000 kommentarer og foretaget knap 65.000 delinger. Hertil kommer et stort antal emojis med den triste af dem klart i front. Danskerne placerede over 200.000 af Sad-emojien.

Jan Birkemoses opgørelse viser, at aktiviteten i gennemsnit for alle Facebook-siderne lå 11 gange højere end normalt. Og for store sites som TV 2 Nyhederne, Ekstra Bladet og DR var tallene endnu bedre. De performede mere end 25 gange bedre end normalt.

Til disse tal skal man så lægge al den aktivitet, der er foregået hos brugerne selv, der ikke har verificerede sider. Hvis en person f.eks. deler en post fra et af medierne, og den post så udløser interaktioner, så indgår de ikke i disse tal.

Jan Birkemose mener, at Kim Larsens dødsfald er et eksempel på, hvor Facebook kan være aller bedst.

– Hvis jeg var Mark Zuckerberg, så ville jeg være rigtig glad for, hvordan Facebook i Danmark performede i går søndag. Facebook samlede danskerne omkring Kim Larsens død, og viste her at det er det helt rigtige set-up til en sådan begivenhed. Der kan være mange kritiske ting at sige om Facebook, men i går viste Facebook sig frem, når det er bedst, siger Jan Birkemose.

Oven de sociale tal kommer så trafikken på mediernes egne tal, som ikke umiddelbart er tilgængelige, samt f.eks. seningen på tv-stationerne, hvor nyheden både fyldte meget i nyhedsudsendelserne, og som også ændrede deres programflade.

F.eks. ryddede TV 2 efter ’Toppen af poppen’  fladen til minde om Kim Larsen, og filmen ’Midt om natten’ blev den mest sete søndagsfilm i over et år og blev set af 582.000 danskere (en share på 37). Seerne så også i stor stil med på koncerten efter filmen, ’Kim Larsen & Kjukken’, der også landede på en share på 37.

Også TV 2 News mærkede effekten. Det blev den stærkeste søndag i knap tre måneder – og søndagens mest sete program var interviewprogrammet om Kim Larsen umiddelbart efter 19 Nyhederne. Her var bl.a. Dan Rachlin og Tue West i studiet, mens en berørt statsminister Lars Løkke Rasmussen blev interviewet fra Marienborg.

På tv2.dk og den tilhørende app opnåede nyheden om Kim Larsens død 800.000 visninger, hvilket er et et stort tal og nyhedssektionen landede søndag på 2,4 mio. visninger, hvilket er over normalen.