Hvis det var opmærksomhed, som Aalborg Karneval ville have med den annonce, de har lagt på Facebook for en Halloween event i efterårsferien, så har den været en stor succes.

Annonce er en "Savnet" plakat, hvor en ung pige efterlyses, og den har dels fremkaldt en lang række reaktioner på Facebook samt medieomtale. Tirsdag aften var den et indslag i TV 2 Nyhederne.

Kigger man i stedet på karakteren af reaktionerne, så ligner kampagnen mindre en succes. Der er mange negative reaktioner, og ja – der er også positive fra folk, der enten synes, den er sjov eller som blot siger slap af, 'enhver kan se, det er en annonce'. Men tæller man op på emojis, så er der pt tre gange så mange negative som positive.

Det betyder mindre, hvis man ser Aalborg Karneval som et nichebrand, der rammer sin målgruppe præcist. Men sådan kan man ikke anskue Aalborg Karneval, mener kommunikationsmanden, Steen Bjerre, der har boet og arbejdet i Aalborg siden 1984.

– Personligt kan jeg ikke lide annoncen, fordi den leger med den velvillighed, man altid bliver ramt af, når man møder efterlysninger på den måde. Jeg er dog også med på, at man skal passe på med at lægge alt for meget politisk korrekthed ind over, hvad man kan tillade sig at sige, og hvad man ikke kan. Men hvis jeg anlægger en mere faglig tilgang til annoncen, så synes, jeg det er uforståeligt, at Aalborg Karneval vil ty til denne slags virkemidler, siger Steen Bjerre og fortsætter:

– Et af problemerne handler om, at annoncen ikke lykkes. Den bedrager mig, og det kan være en udemærket ide, men så skal den landes rigtigt. En god aprilsnar bedrager også, men efterlader altid en med et smil, når man finder ud af, at man er blevet bedraget. Det er ikke tilfældet her – i hvert fald ikke for mig og ganske mange andre.

– Et andet problem er, at Aalborg Karneval ikke er et nichebrand. De har gjort det fantastisk godt og skabt et brand, der både er bredt kendt, anerkendt og nyder stor positiv opbakning. De har skabt overskud i de senere år, og det er noget af en præstation på et kulturarrangement.

– De samler virkelig mange mennesker – ikke kun til optogene men også tilskuere, og de er gode til at rydde op. De har kort sagt ikke brug for at råbe så højt, som de gør her, og de løber en risiko for at sætte noget af den positive opfattelse, de nyder godt af i Aalborg, over styr.

Det er ikke lykkedes at få fat på Aalborg Karneval for en kommentar.

Talspersonen Mette Bugge sagde i går til TV 2, at man står ved annoncen og understregede, at det ikke er en annonce, men derimod kulturformidling.

- Vi har en platform, hvor vi gerne vil have, at man har mulighed for at udtrykke sig. I foråret er det med udklædning i den lyse tid, men vi vil gerne have den anden ende af skalaen med. Der har vi Halloween, hvor man slutter årets gang af og taler om dem, man har mistet og dem, man savner, sagde Mette Bugge.