Instagram lider, ligesom andre sociale medier, under, at det er relativt nemt og billigt at købe sig til succes som influent i form af falske følgere, likes og kommentarer.

Forleden meldte Instagram så ud, at det vil forsøge at rydde op i moradset og derved skabe større tiltro til det virtuelle fællesskab. Også som en god platform for Influencer Marketing.

Det skal bl.a. ske ved hjælp af machine learning, som Instagram vil benytte til at identificere og slå ned på Instagram-konti, der fx bruger 3. parts apps til at booste sin popularitet.

- Det er et rigtigt godt initiativ, lyder det fra en af de mest populære Instagrammere herhjemme, Saszeline Dreyer.

Opfordring: Gå i dybden med data

Hun har, i lighed med andre veletablerede Instagrammere som bl.a. Irina Olsen, længe forsøgt at råbe især brands og annoncører op omkring problemstillingen med influenter, der køber falske følgere, likes og kommentarer.

- Det er godt nyt for os, der har brugt årevis på at opbygge en reel følgerskare. Og så er det også godt nyt for annoncørerne, mener hun.

Hvorfor?

- Brands får jo meget mere ud af annoncekronerne hos dem, som passer bedst i den målgruppe og det land, de er fra, end ved en, der er blevet ”Instafamous” ved hjælp af købte følgere, hvor deres target og reach måske slet ikke matcher.

- Det er også vigtigt, der er reelt engagement, siger Saszeline Dreyer og opfordrer annoncørerne til at så sig godt for, før de vælger den Instagrammer, de vil bruge som influent.

- Der er flere ting at holde øje med, men det vigtigste er nok at tjekke ud, hvor instagrammerens følgere kommer fra, og hvor gamle de er, opfordrer hun.

LÆS OGSÅ: SÅDAN SPOTTER DU EN INFLUENT UDEN INFLYDELSE

Ekspert: Et godt initiativ, men…

Hos SMAC Agency, der er landets største influencer-bureau, er CEO og stifter Pernille C. Lotus enig i, at det er godt, Instagram vil rydde op, men hun er skeptisk i forhold til, om det er noget, der batter på lidt længere sigt.

- Jeg kan forstille mig, at der er så mange penge at tjene på at sælge falske følgere, og jeg er næsten er overbevist om, at dem, der sælger falsk engagement etc. hurtigt udvikler nye apps og værktøjer, der kan ”snyde” Instagram, siger hun og henviser til, at Facebook alene i løbet af i år har fjernet over 750 mio. falske følgere, likes og kommentarer.

- Det har jo ikke gjort problemet mindre, så det bliver spændende at se, om Instagrams tiltag denne gang er så effektivt, at det ikke længere bliver attraktivt at købe sig til succes på mediet, slutter hun.