Dårlige anmeldelser på bl.a. Trustpilot, Facebook eller Instagram får stadig større betydning for, hvilke varer, danskerne fylder i indkøbskurven. Det viser en undersøgelse, som fagforeningen Business Danmark står bag.

Heri svarer 36 procent af danskerne, at de har fravalgt at købe en vare eller serviceydelse hos en virksomhed på grund af dårlige brugeranmeldelser på sociale medier.

Ifølge landsformand for Business Danmark, Jens Neustrup Simonsen, er undersøgelsen med til at understrege, at magtforholdet mellem virksomhederne og kunderne har forskudt sig.

- Word-of-mouth-begrebet har fået en helt anden betydning, fordi digitaliseringen gør det muligt for en utilfreds kunde med en smartphone at give sin mening til kende online og blive hørt af tusindvis af mennesker, lyder det fra ham i en pressemeddelelse.

- Det stiller krav til virksomhederne om at tænke langt mere kundeorienteret end tidligere, hvis de ikke vil miste kunder til både danske og udenlandske konkurrenter, der hellere end gerne vil stjæle kundernes opmærksomhed, fortsætter Jens Neustrup Simonsen.

Brugeranmeldelser er nu en folkesport

Undersøgelsen viser også, at 53 procent af danskerne har bedømt en virksomhed på et website for brugeranmeldelser.

Samtidig angiver to ud af fem danskere i undersøgelsen, at de har valgt en butik eller virksomhed til på grund af andres brugeranmeldelser.

Derfor er der god grund til, at virksomhederne får styr på, hvad der bliver skrevet og sagt om dem online.

- Online brugeranmeldelser har enorm betydning for måden, vi som kunder opfatter virksomheden og dermed for hele kundeoplevelsen. Reklamer kan ikke længere bruges til at overtrumfe de samtaler, som foregår på sociale medier, siger Jens Neustrup Simonen og slutter:

- Derfor skal virksomhederne sørge for at have styr på deres digitale aftryk, fordi vi researcher og orienterer os online mere end nogensinde før, inden vi rent faktisk foretager et køb.

Her er lidt facts fra undersøgelsen:

  • 36 procent svarer, at de har fravalgt en butik/virksomhed, fordi andre har klaget over dårlige kundeoplevelser på sociale medier
  • 53 procent har bedømt en butik/virksomhed på et website for brugeranmeldelser
  • 55 procent af kvinderne har bedømt en butik/virksomhed på et website for brugeranmeldelser
  • 52 procent af mændene har bedømt en butik/virksomhed på et website for brugeranmeldelser
  • 42 procent har tilvalgt en butik/virksomhed på baggrund af andres brugeranmeldelser på nettet