Tre trofæer til Jyske Bank og et til Maersk Line. Det var  slutresultatet, da prisfesten Digital Communication Awards - også kaldet EM i Kommunikation - blev afviklet i Berlin i fredags.

Det var femte gang, kommunikationspriserne blev uddelt, og især Jyske Bank har gennem årene gjort sig bemærket fra dansk side - således både i 2013 og i 2014  og det er ikke mindst bankens online newsroom, der skaber opmærksomhed.

I år vandt Jyske Bank således kategorien ”Bedste Online Newsroom” foran bilgiganterne Porsche og Audi, som også var i finalen.

Herudover vandt banken kategorien ”Bedste Intranet”, der ifølge afdelingsdirektør for Kommunikation i Jyske Bank, Lasse Høgfeldt, skiller sig markant ud ved at være et internt social medie med kritisk debat, masser af video og naturligvis en jysk udgave af Youtube, kaldet Jyske Tube.

Endelig blev det til sejr i kategorien ”Bedste Video-Channel” for Jyske Bank TV.

- Vi kan mærke at vores satsning på video med Jyske Bank TV har givet os et forspring i en tid, hvor video jo nærmest er blevet tidens, internettets og de sociale mediers sprog. Og hvor man hele tiden skal være på mærkerne for at kunne følge med udviklingen af nye kommunikationskanaler og produktionsformer som fx Periscope og Snapchat, siger Lasse Høgfeldt og tilføjer:

- Vi elsker jo alle at se video, uanset om det handler om, hvordan man laver sovs til juleanden eller om, hvordan et boliglån fungerer.

Lærerig proces
I år var der indsendt næsten 750 forskellige kommunikationsprojekter til Digital Communication Awards, hvor bl.a. store brands som HSBC, Heineken, KLM, Land Rover og Philips måtte gå tomhændet hjem.

Award-showet adskiller sig fra de fleste andre awards ved, at finaledeltagerne skal præsentere og forsvare deres cases foran en jury bestående af europæiske kommunikationseksperter fra universiteter, virksomheder og bureauer, og det er lærerigt, mener Lasse Høgfeldt.

- Det er meget berigende os at få trykprøvet eller benchmarket vores interne og eksterne kommunikation mindst en gang om året af juryen ved Digital Communication Awards. I år lagde juryen blandt andet vægt på, at vi fremsynet gør os klar til en verden, hvor de traditionelle medier kommer til at spille en mindre eller en anden rolle end i dag.  Og de brands, der bedst klarer den transformation, kommer til at stå stærkt kommunikativt på den fremtidige markedsplads, siger han.

Eneste anden danske virksomhed som gik sejrrigt hjem fra Berlin, var Mærsk Line, som vandt i kategorien ”Bedste Social Media Platform”.