I går fik Danmarks største kommercielle TV-station, TV 2, som følge af en EU-beslutning mulighed for at byde ind på reklameopgaver for større udenlandske spillefirmaer fra årsskiftet.
- Det er fantastisk at kunne byde ind på den slags på lige konkurrencevilkår. Det har vi ventet på i årevis, hvor vi i realiteten har stået udenfor et kæmpestort marked, siger Flemming Rasmussen, der er kommerciel direktør hos TV 2.
Markedet han taler om, er spillemarkedet, eller rettere ”bookmaker-markedet”, som danskere i flere år har kunnet anvende hjemme fra den internetforbundne pc, men som de danske myndigheder ikke har haft mulighed for at kontrollere. Danske Spil har officielt haft monopol på den slags.
Uofficielt har danskere dog spillet for milliarder af kroner hos udenlandske selskaber de senere år, og den kunstige prop på markedet blev taget ud i går, hvor en EU-beslutning medførte, at lovgivningen kom i trit med virkeligheden og brød Danske Spils ”monopol” fra årsskiftet. Herhjemme har tusindvis af danskere i årevis spillet via udenlandske tjenester, og den praksis blev i går blåstemplet af EU, hvilket betyder, at spilselskaber med en licens fra årsskiftet kan reklamere lovligt herhjemme.
- I virkelighedens verden har de udenlandske spiludbydere jo været til stede i årevis, hvor de har reklameret massivt hos vores udenlandskbaserede konkurrenter, men gårsdagens beslutning bringer os så at sige på omgangshøjde med dem, siger Flemming Rasmussen.
Han vurderer, at det som udgangspunkt kan medføre større reklameinteresse for TV mediet generelt og dermed øget omsætning for TV 2’s dedikerede sportskanal TV 2 Sport.
- Det bliver muligt for os at få nye penge, øget omsætning, ind i TV 2 og det er selvfølgelig positivt. Det samme gælder TV 2’s hovedkanal, men jeg vurderer, at det er på vores dedikerede sportskanal, altså TV 2 Sport, det i første omgang smitter positivt af, siger han.
Så vi skal ikke forvente at se eksempelvis Champions League-fodbold på TV 2´s hovedkanal i kølvandet på liberaliseringen?
- Nej, absolut ikke. Den slags er stadig forbeholdt et relativt begrænset publikum. På TV 2’s hovedkanal satser vi meget bredere med programmerne, så vi taler om virkeligt store sportsbegivenheder, før det giver mening, uanset liberaliseringen af spillemarkedet, at vise det på hovedkanalen, siger Flemming Rasmussen
Hvad kunne det være?
- Det kan være hjemmekampe for vores fodboldlandshold, som vi har rettighederne til, de store slutunder i boldspil, OL og den slags ting, slutter han.