Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

”På” generationen er stået af

Firstmoverne er ikke bare helt væk fra de sociale medier, de sletter deres historik. Firstmoverne har fundet værdien i at være anonym og optræder nu som strudse, der gemmer sig med få venner.

Krav om usynlighed og manglende tilstedeværelse tiltager. Eksponering er ikke længere tillokkende og socialisering gennem medierne er ikke længere gængs omgangsform. Kun late-mainstream hænger på endnu. Tiden er forbi, hvor vi udstiller os selv, opdaterer vores gøren og laden og konstant er tilgængelige. Alt for længe har de sociale medier haft indflydelse på vores selvfremstilling, sociale omgang og brug af tid ikke mindst. Vi har ladet os styre af fx Facebooks ideologi om, at vi skal være på og i mediet til en evig selveksponering og tilgængelighed. Det er at sammenligne med udgivelsen af vores eget sladre magasin, hvor vi selv optræder som de ”kendte” i en evig popularitets-konkurrence. Og vi får liv gennem alle dem, der vil i kontakt.

 

Hul berømmelse

Strukturen på de sociale medier handler om profilering, bedømmelse og anerkendelse fra omverden og jagten på antal likes, antal followers og antal delinger er intensiv. For det er antallet, der viser berømmelsen på den online scene. Mange har ikke været i stand til at sige fra og har mistet kontrollen over deres liv som det i virkeligheden er. Firstmoverne er derfor stået af. For længst. Og flere og flere følger. For de er blevet bevidste om stressmomentet i hele tiden at skulle ”opfinde” interessante historier om sig selv, poste fotos og skrive sjove historier fra den sidste fest, blot til ære for Facebook, Instragram og Twitter. Og dette til et så stort ”oplag” som muligt.

For firstmoverne er det en værdi ikke at blive set overhovedet, og de gider ikke længere være kendte eller tilgængelige for en større skare af mennesker. De er kørt trætte og har for længst indset, at de sociale medier blot er en forestilling. En medieskabt virkelighed uden ægte social substans. En platform for en selveksponering, der er lige så formålsløs som karaoke. De reflekterer over forskellen mellem relationer gennem medierne som en fake virkelighed kontra ægte relationer i den virkelige verden. De lever og oplever uden at tænke i at publicere begivenhederne og har skabt en hverdag uden 99 % indholdsløs information. Det genererer ny tid og dermed nye muligheder.

I stedet for at lege reality stjerner på de sociale medier med larm og sensationer, er den ansigtsløse profil det nye vindue til den store omverden. Prestigen ligger i det gemte. Det tilslørede. I det der ikke ligger lige for. Eller lige er til at se. Antidokumentation er den nye tilstedeværelse.

 

Ingen IP-fodspor

Firstmoverne er ikke længere på og gør alt for at slette deres spor. Det giver afsæt for et helt nyt marked. I anonymiteten og antidokumentationen ligger den ægte interesse og nye muligheder. Derfor fejrer den anonyme struds overeksponeringen af banen og er i markedet for et regulært undercover liv. Det er ”hot” ikke at blive set og hørt, hvorfo gemmeleg nu er den leg, vi leger.

 

Virksomhederne halter efter. Endnu engang

Det betyder, at virksomhederne i fremtiden må se langt efter den form for interaktion med kunderne. Flugten fra bl.a. Facebook skyldes, at mediet er blevet alt for kommercialiseret. Ingen gider være en markedsføringskanal i et privat forum. Eller overhovedet. Og derfor kan det undre, at så mange virksomheder har travlt med at være på. Så mon ikke snart en række virksomheder også står af. Her er det igen markedet, ikke virksomhederne, der er et skridt foran. De, forbrugerne og kunderne, var først på. Og de er de første til at stå af.

Firstmove er specialiseret i afdækning og forklaring af kommende markedsadfærd. Det giver virksomheder et validt videnforspring. Firstmoverne er kilden og udgør de 3% af befolkningen, der går først med adfærd. En adfærd det store massemarked kopierer over tid. Afdækning af firstmovernes adfærd er baseret på avanceret screening og dybdeinterview. Firstmoverne er typisk 2-3 år forud for alle andre. Det repræsenterer en tidslomme til at udvikle nyt. Og time lanceringen ikke mindst.

Kommentarer