Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

Dukan-diæten, 5:2-kuren eller Google AdWords Slankekuren!!!™?

Velkommen i det nye år, og velkommen til de mange ekstra kilo, som har sat sig fast på sidebenene!

December er overstået. Julen var fantastisk. Masser af lækkerbider, kaffe og kage i hobevis. Nytårsaften var superb. Ferien er nu overstået, og det er blevet januar. Du kigger dig selv i spejlet, og kan hurtigt konstatere, at six-packen er blevet erstattet af en dejagtig konsistens. Hvad skal du tage på? Slim-fit skjorten får helt sikkert lov til at blive hængende i klædeskabet. Frem med joggingbukserne! Det er sandelig blevet januar: Slankekurenes højtid!

Kan du genkende ovenstående scenarie? Så vil du nok også genkende et noget lignende scenarie, hvis du arbejder med digital markedsføring, og har ansvaret for en Google AdWords konto, der trænger til at blive trimmet. Faktum er, at din Google AdWords konto opfører sig på nøjagtigt samme måde som din krop. Hvis du ikke trimmer den fra tid til anden, bliver den også fed og doven.

Hvordan trimmer du din Google AdWords konto? Det gør du simpelthen ved at følge min helt nyopfundne og fantastiske Google AdWords Slankekuren!!!™ (VIGTIGT: Skal altid skrives med 3 udråbstegn og et trademark symbol)

Google AdWords Slankekuren!!!™

Du arbejder som Digital Marketing Manager. Klokken er 8:30. Det er mandag morgen. Du er lige vendt tilbage til kontorjobbet efter 3 ugers lækker ferie. Du tænder computeren. Henter din kapsel-kaffe i Nespresso automaten. Du støder på en kollega, bevæger læberne 45 grader opad, og spørger om noget ligegyldigt. 3 minutter senere vender du tilbage til dit skrivebord. Windows 8 er nu oppe at køre. Du åbner for din inbox. Du kigger dig bag skulderen. Din chef er der ikke. Du tager lige et mega hurtigt sneak peak på din Facebook profil. 38 minutter senere er dit mega hurtige sneak peak overstået. Du åbner nu for Google AdWords. Du logger ind i AdWords kontoen…

[det du ser nu, svarer præcist til dit første kig på din fede, dejagtige krop i spejlet]

December var fantastisk. Overraskende nok for alle i organisationen, var der igen i år julehandel, og masser af salg. Nu er det januar, og kunderne er væk. Tilbage er en AdWords konto, der skal justeres og tilpasses den fagre nye verden. Det er minsandten januar, og dermed tid til Google AdWords Slankekuren!!!™

Google AdWords Slankekuren!!!™ består af 3 simple trin:

1: Sluk for din Facebook (seriously… har du ikke slukket for den endnu?)

2: Hent en ny kop kaffe

3: Optimer din Google AdWords konto

Da du helt sikkert godt kan finde ud af punkt 3, vil jeg fokusere på punkt 1 og 2, hhv. Facebook og kaffe (eller var det omvendt?)

Punkt 3: Optimer din Google AdWords konto

Ordet ”optimer” er kæmpestort, når det drejer sig om Google AdWords. Stort set alt, hvad man kan foretage sig i AdWords er nemlig optimering. Der findes ligeledes et kæmpestort marked af slankekursbøger (aka løsninger på at optimere din krop). Men vi skal jo starte et sted. Det forunderlige der sker i januar, er at konverteringsraterne ændrer sig. I december ville alle have dine produkter, og du kunne nærmest mærke, hvordan de besøgende i webshoppen bankede hinanden i hovedet med pakkerne, og kæmpede om at få lov til at betale for dine produkter. Alt efter, hvordan dine budstrategier ser ud i AdWords, er det heller ikke sådan, at der findes en ”one size fits all”-løsning. En ting er dog ligeså sikker som, at Danmark har verdens højeste skattetryk, og Julemanden findes, nemlig at din konverteringsrate ser markant anderledes ud i højsæsonen i forhold til lavsæsonen (jeg undlader her at kede dig med en masse fin snak om AIDA).

Lad os for en nemheds skyld sige, at din højsæson er december og resten af året er lavsæson. Du var selvfølgelig smart nok i november at øge dine bud i AdWords, således at dine annoncer opnående højere annoncepositioner, og du kunne få en lidt større bid af de købeglade kunder. I januar (dvs. så snart lavsæsonen er begyndt), skal du ligeledes være smart, og tage et kritisk kig på dine bud.

Det store spørgsmål som dukker op på nethinden er: ”Hvor meget – eller retter, hvor lidt - skal du nu byde?”

Svaret er ikke så simpelt. Hvis din webshop samt Adwords konto har flere år på bagen, kan du jo inde i AdWords vælge tidsperioder såsom 1. december 2013 – 31. januar 2014, 1. december 2012 – 31. januar 2013, 1. december 2011 – 31. januar 2012, og se hvad der skete med konverteringsraterne de sidste 3 år, og så tilpasse dine bud, så de nogenlunde giver mening. Hvis din webshop er relativt ny, og du ikke har 3 års data at læne dig op ad, er du på spanden (vi springer lige den lange diskussion om statistik og signifikansniveau over). Du skal kort og godt gætte. Kig dagligt på salgstallene og konverteringsraterne, og justere dine bud (højst sandsynligt nedad), så de atter giver mening i denne post-Juletid.

Lille hint: Når du budjusterer, skal du være meget opmærksom på, hvilken tidsperiode du vælger. Start med helikopterblikket - vælg en længere periode, såsom de sidste 3 måneder. Hvordan så din konverteringsrate ud? Hvordan ser din konverteringsrate ud for de enkelte kampagner og annoncegrupper?

Vælg nu en kortere tidsperiode. Hvordan ser din konverteringsrate ud her i post-Juletiden? Er der nogle af dine produktgrupper, hvor salget er gået helt i stå? Bliver der klikket på dine AdWords-annoncer, men der er ingen salg? Tjek for en god ordens skyld din webshops landing pages. Er alle produkterne på lager, og ser alt OK ud? Hvis alt er OK, og du får en masse klik, men ingen salg, så bør du nok overveje at sænke dine bud.

Med hensyn til din overvægt, kan jeg anbefale at skære ned på brød, pasta, ris og kartofler… men det er en helt anden snak. Godt Nytår!

Thomas Jaskov er forfatter til bogen ”Godt i gang med Google AdWords”, og arbejder med (jeps, du gættede rigtigt) Google AdWords. Han har arbejdet med søgemaskinemarkedsføring siden 2006, og er fuldt certificeret i Google AdWords, Google Analytics og Microsoft Bing Ads. Thomas har været tilknyttet flere bureauer, og har haft ansvaret for nogle af Danmarks største og mest komplekse Google AdWords og Microsoft Bing Ads konti. Thomas har sin daglige gang hos Jaskov Consult.Han er født i 1977, og bor med sin kone og deres lille datter i København.

Kommentarer