Articles tabs

Courses tabs (CT)

custom add this

Fremtidens Bureausamarbejde

Effektiv integration af virksomhedens og bureauets to digitale toolboxe kan, når de arbejder sammen, få kampagner til at flytte sig med lynets hast og samtidig skabe gode resultater … 1+1=3

Gennem jobbet som CEO og partner i Zangenberg & Partners oplever jeg ofte, at virksomheder stiller krav til at bidrage med deres egen digitale toolbox i et givent samarbejde.

Hvor lidt eller meget rådgivning, sparring og ekspertisevirksomhederne ønsker at integrere, fra bureauets toolbox, er meget forskellig.

Mindre sårbare

Jeg støtter 100% op om, at kunderne på denne måde træder i karakter - det gør dem mindre sårbare. Samtidig giver det dem en mulighed for at opbygge unik knowhow internt, som de kan tage med sig, den dag de eventuelt stopper samarbejdet med deres nuværende bureau.

Den knowhow de har opbygget internt vil ligeledes gøre dem mere agile ved et bureauskifte.

Fordelene ved symbiosen 1+1=3

Ingen kender virksomhedens produkter bedre end medarbejderne selv.

Når dette er sagt, kan det for mange virksomheder være en udfordring at undgå at være produktorienteret i deres markedsføring, og her ser man ofte, at et bureausamarbejde kan være guld værd. Bureauet kan hjælpe virksomheden til at kommunikere mere kundeorienteret.

Samtidig råder mange bureauer over en digital toolbox af eksperter, som sidder på hvert deres specialistområde. Den hurtige udvikling indenfor den digitale verden gør, at det for en marketingafdeling med en eller to mand kan være svært at følge med og holde sig up to date. De kan derfor nemt effektivisere afdelingen ved at kunne trække på bureauets toolbox af eksperter.

Set fra et økonomisk perspektiv vil denne type samarbejde kunne holde omkostningerne nede.

Ovenstående sker især i de virksomheder, hvor deres bureau har opsat processer, strukturer og procedurer, som kan effektivisere deres daglige arbejde og ikke mindst effektivisere samarbejdet med virksomhederne.

Bureauer har ofte erfaring med, hvad der virker, og hvad der ikke gør. Denne erfaring er opbygget gennem arbejde med lignende typer kampagner i andre brancher.

Åben og ærlig dialog – basis for big data, dashboards og indsigt

For at man som virksomhed kan udnytte bureauets ekspertise og erfaring bedst muligt, er det vigtigt, at virksomheden er ærlig og åben i sin dialog under samarbejdet. Det vil eksempelvis være i form af at oplyse avance på produkter, antallet af leads, salg og omsætning m.m.

Nogle virksomheder ønsker at holde ovenstående hemmelig af frygt for, at bureauet kan få for meget magt i forhold til forhandling af priser m.m.

Mange virksomheder skyder sig selv i foden i situationer som ovenstående, da det vil være med til, at bureauet famler i blinde, og på den måde får virksomhederne ikke det maksimale ud af deres budget. Bureauet vil ikke kunne tage udgangspunkt i big data og integrere disse i dashboards, hvilket kunne give indsigt til kampagner og dermed danne basis for bedre resultater for virksomhederne.

Jeg plejer at sige, at virksomhederne bør se bureauet som en samarbejdspartner i stedet for en leverandør.

Fremtiden

Denne form for symbiose vil være fremtiden for den danske bureaubranche.

Mængden af sparring og rådgivning fra bureauets digitale toolbox, som kunderne vil integrere, vil være forskellig fra kunde til kunde. Dette skal bureauerne være klar til, men virksomhederne skal samtidig også være klar til, at der stilles krav fra bureauernes side, for at samarbejdet kan fungere så struktureret og effektivt som overhovedet muligt.

Bureauerne skal være agile og hurtigt evne at kunne omstille deres organisationer.

Kan man få ovenstående til at fungere, bureau og virksomhed i mellem, ser man ofte, at man kan få ting til at flytte sig med lynets hast og ikke mindst med gode resultater til følge.

Som marketingchef, CMO eller marketingdirektør bør du efter at have læst ovenstående stille dig disse to spørgsmål:

Hvilken digital toolbox råder min marketingafdeling over?
Hvilke discipliner kan med fordel integreres fra bureauers digitale toolbox?

Nicolas Zangenberg lever til dagligt af at skabe værdi for sine kunder som en af Danmarks førende Online Marketing- og Reputation Management eksperter gennem sin konsulentvirksomhed Zangenberg & Partners. Han har i gennem 20 år rådgivet store såvel som mellemstore virksomheder f. eks. SAS, Danish Crown, Danfoss, Chevrolet, Borger.dk, IT & Telestyrelsen, Siemens, McDonald's og Ferrosan m. fl.

Kommentarer